Prețul la pompă al carburanților este în prezent cu 63% mai mare față de anul trecut în aceeași perioadă, printre motive fiind creșterea cotațiilor țițeiului, a cursului valutar, a costurilor de transport maritim al țițeiului, dar și a altor costuri, iar în viitorul apropiat prețul carburanților va crește peste 11 lei/l la motorină și peste 10 lei/l la benzină, estimează Asociația Energia Inteligentă, într-o amplă analiză, care precizează și că statul este un mare câștigător al acestor scumpiri, din care a încasat suplimentar circa 600 milioane euro, în prima parte a acestui an, comparativ cu anul trecut.

O analiză a estimărilor costurilor pentru produsele petroliere de la pompă arată că, față de aceeași zi din anul 2021, prețul la pompă este mai mare cu 63%, potrivit Asociației. Această creștere are la bază câteva considerente:

  • Creșterea cotațiilor țițeiului cu 64%, față de cotațiile din aceeași zi a anului 2021
  • Creșterea cursului valutar leu/USD cu 14%, față de cotațiile din aceeași zi a anului 2021
  • Creșterea costurile de transport maritim al țițeiului în Marea Neagră, acesta a crescut cu peste  500%
  • Creșterea costurilor cu asigurările pentru navele care circulă în Marea Neagră cu peste 600%
  • Creșterea costurilor de rafinare cu cca 30%
  • Creșterea costurilor de furnizare cu cca 100%
  • Creșterea accizei percepute de stat cu 3%
  • Creșterea cotei TVA perceput de stat urmare a creșterii bazei de aplicare cu 63%
20.06.21 20.06.22 Diferența
Cotații Baril Brent (USD) 74,702 122,63
Litru țiței (USD/l) 0,47          0,77
Curs valutar (leu/USD) 4,13          4,70
Litru țiței (lei/l) 1,94          3,63 1,69
Transport maritim, asigurări, rafinare, transport intern, stocare (lei/l) 0,50          1,40 0,80
Cost furnizare  (lei/l) 0,10          0,20 0,10
Cost final (lei/l) 2,54          5,23 2,69
Aciza/litru (leu/l) 1,83          1,89 0,06
TVA (lei/l) 0,83          1,35 0,52
Bugetul de stat (Acciza+TVA) (lei/l) 2,66          3,24 0,59
Preț la pompă (lei/l) 5,20          8,47 3,27

Potrivit Asociației, urmărind cotațiile benzinei în anul 2022, putem să observăm că acestea au crescut cu 75%, mai mult decât dublu față de creșterea de preț din România. În același timp trebuie să observăm că statul a profitat din plin de pe urma acestei creșteri, banii încasați din TVA în acest an, din vânzarea benzinei crescând cu 40%.

În ceea ce privește cotațiile motorinei, în anul 2022, putem să observăm că acestea au crescut cu 80%, mai mult decât dublu față de creșterea de preț din România. În același timp trebuie să observăm că statul a profitat din plin de pe urma acestei creșteri, banii încasați din TVA în acest an din vânzarea motorinei crescând cu 40%, mai arată AEI.

În fapt evoluția cotațiilor produselor petroliere este acțiunea care determină prețul la benzină și motorină, la nivelul pieței europene, preț care prezintă o volatilitate superioară prețului țițeiului urmare a dificultății accesării unor rute de transport, urmare a războiului din Ucraina și închiderea neprogramată a două mari rafinării europene, arată Asociația.

Statul în cazul combustibililor, la fel ca și în cazul gazelor și energiei electrice, este cel mai mare câștigător urmare a scumpirilor, susține Asociația Energia Inteligentă. Concret, potrivit calculelor Asociației, statul a câștigat suplimentar față de perioada similară a anului trecut (primele 6 luni din anul 2022), 600 milioane de euro din scumpirea benzinei și a motorinei la pompă. Firmele care vând combustibil probabil au câștigat suplimentar față de perioada similară a anului trecut estimativ a zecea parte din cât a câștigat suplimentar statul, prognozează AEI.

Asociația face o trecere în revistă și a riscurilor care vor influența securitatea aprovizionării cu combustibil a României:

  • sancțiunile adoptate de UE asupra Rusiei (din toamnă Bulgaria și Ungaria vor putea vinde produsul doar la nivel național), determinând ca România să rămână fără o parte din produsele petroliere care proveneau din aceste țări,
  • dependența României de 78% importurile de țiței și produse petroliere (mare parte din Federația Rusă) crează un risc mare atât asupra securității aprovizionării României, dar și o volatilitate mare a prețului la orice incident internațional în zona țițeiului,
  • rutele alternative la conducta rusească Caspian Pipeline Consortium de aprovizionare cu țiței sunt foarte limitate și cu impact mare în preț (Georgia, Turcia, Bazinul Mediteranean), dar care probabil vor ajunge în viitor să fie accesate și se vor reflecta în creșteri de preț pentru benzină și motorină,
  • creșterea prețului la asigurările navelor din Marea Neagră se va menține și în viitor urmare a războiului din zona și a minelor în derivă din Marea Neagră
  • în contextul efectelor cauzate de războiului din Ucraina există și preocupări tot mai mari cu privire la posibilele eșecuri de livrare a țițeiului în portul Constanța.
  • oprirea neprogramată a două mari rafinării din Europa va determina creșterea cererii de produse petroliere din zonele adiacente și implicit o creștere a prețului benzinei și motorinei,
  • Ucraina este dispusă să preia toate cantitățile excedente din piață la preț mult peste piața din zonă, fapt ce va crea un alt factor de creștere a prețului benzinei și motorinei,
  • odată cu pachetul de sancțiuni impuse Federației Ruse, România va importa produse non rusești care sunt mult mai costisitoare.

În tot acest context, previzunile Asociației Energia Inteligentă arată că în viitorul apropiat prețul benzinei și al motorinei va crește cel puțin până la nivelul cotaților pentru motorină și benzină, respectiv peste 11 lei/l la motorină și peste 10 lei/l la benzină.

În contextul efectelor cauzate de războiului din Ucraina și mai ales de sancțiunile impuse Federației Ruse, există și preocupări tot mai mari cu privire la posibilele riscuri de aprovizionare și exercită o presiune tot mai accentuată asupra sistemului logistic din UE și din România. Astfel, contextul din Marea Neagră și variantele de aprovizionare limitate la momentul actual sunt elemente care pot contribui la penurie de produse petroliere în viitor. În acest context, extrem de complicat, o plafonare a prețurilor la combustibil, ar determina limitarea acțiunilor realizate de către importatorii de țiței și ar arunca România într-o penurie de țiței și ar crea probleme mari cu disponibilitatea de produse petroliere în stații, arată Asociația.

„Măsurile pe care România le ar putea lua pentru a combate actuala situație din benzinării, dar mai ales posibilele efecte în securitatea energetică a României, trebuie astfel gândite încât să nu ajungem în situația mult mai rea decât ne găsim în prezent și anume să ajugem în situația lipsei efective a carburanțiilor la pompă. Una dintre măsurile care ar face mult mai rău decât bine este plafonarea prețului la pompă. Ar fi momentul în care unele companii din România ar reduce eforturile uriașe pe care le fac în momentul de față pentru a găsi soluții să aducă țiței din alte părți ale lumii decât din Federația Rusă, respectiv folosind infrastructura rusească”, arată Asociația.

În schimb, Asociația arată că măsurile care se impun sunt: diminuarea TVA și acciza la combustibili, de a limita marjele comerciale la furnizori, de a întreprinde o puternică campanie de Diplomație Energetică pentru accesarea noilor surse și rute de transport țiței, de a dezvolta un Plan pentru situații de urgență pentru consumatorii protejați.

Alternativa populistă de plafonare a prețului echivalează cu instalarea în câteva luni a penuriei combustibiliilor în România, conchide AEI.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here