FOTO: EduPedu
Elevii din clasele de la început de cicluri gimnazial și liceal, adică de clasa a V-a și de clasa a IX-a, vor susține teste online de alfabetizare funcțională pe o platformă a ministerului, “realizate conform standardelor de alfabetizare funcțională” și “corelate cu profilul absolventului”, după cum se arată în proiectul de noua lege a Educației din preuniversitar.

Platforma ar urma să fie gestionată de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, iar datele colectate prin aceste evaluări “sunt cuprinse într-un raport care se dă publicității anual de Ministerul Educației”, potrivit alineatelor 8, 9, 10 și 11 de la articolul 89, secțiunea I – Beneficiarii educației și alfabetizarea funcțională, din capitolul XIII (“Beneficiarii Educației”).

  • Amintim că cele două proiecte de legi pentru învățământul preuniversitar și superior au fost lansate în dezbatere publică din 13 iulie până în data de 24 august 2022. Acestea pot fi ajustate, în funcție de propuneri, aprobate în Guvern și trimise în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ.
România participă la testările PISA care urmăresc nivelul de alfabetizare la citire, matematică și științe, dar nu a folosit până acum rezultatele pentru politici publice care să combată analfabetismul funcțional

România participă la Programul Internațional OECD-PISA încă din anul 2000. A avut o singură absență din acest program de testare, în anul 2002, în timpul mandatului de ministru al Educației al Ecaterinei Andronescu. Pentru participarea la aceste evaluări internaționale, statul român plătește taxă de participare. Însă România nu a folosit până acum rapoartele cu rezultate din participările elevilor români la această testare, în elaborarea de politici publice pentru învățământ. Nici în proiectul de noua lege nu se arată undeva că rezultatele de la testările PISA vor fi luate în considerare pentru anumite măsuri în educație.

  • Ce este PISA? PISA este abrevierea Programme for International Student Assessment și este un studiu comparativ internaţional iniţiat de către Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), cu scopul de a măsura dezvoltarea competenţelor de bază ale elevilor de 15 ani, în trei domenii principale: lecturămatematică şi ştiinţe. PISA este o evaluare internaţională standardizată care se adresează elevilor cu vârsta de 15 ani, se arată în articolul amintit.

Amintim: rezultatele din 2018 au arătat că România a obținut cel mai slab punctaj din ultimii 9 ani, cea mai mare cădere fiind la Matematică. Este vorba despre 14 puncte pierdute de România față de PISA 2015 și 15 puncte față de PISA 2012.

Într-un interviu recent cu EduPedu.ro, întrebat de ce nu mai sunt evaluări și testări naționale de verificare în liceu, secretarul de stat Bogdan Cristescu a răspuns că, potrivit proiectului de lege, mai este o evaluare la clasa a IX-a, “un pas important”, alături de cea PISA:

“EduPedu.ro: Nu există nicio evaluare a elevilor pe parcursul liceului. Deci îi evaluăm la clasa a VIII-a, după care nu mai există nicio evaluare. Bacalaureatul nu poate fi considerat o evaluare pentru că este un examen de testare a competențelor și un fel de permis pentru învățământul superior.

Bogdan Cristescu: Dacă vă uitați cu atenție, mai există, există o evaluare a nivelului de alfabetizare funcțională la clasa a IX-a care este un pas important și, în același timp, evaluările PISA.

EduPedu.ro: Care sunt o dată la trei ani…

Bogdan Cristescu: Și, în aceeași măsură, legea nu interzice evaluări pe care să le avem prin intermediul platformei specializate a ministerului. Sunt o sumedenie de țări europene care au la finalul fiecărui an o evaluare. Nu ne oprește nimeni și chiar este recomandat din punctul meu de vedere ca, în funcție de țintele pe care le avem, sau în funcție de amenințările pe care le identificam, să facem o asemenea evaluare”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here