Site icon Monitorul de Făgăraș

Lucrările la  Ocolitoare  cad pe bugetul local, finanțările promise au fost doar vorbe în vânt. Și creditul s-a evaporat.  Road Construct, firma de casă a primăriei care a ,,chinuit“ Ocolitoarea de 5 ani, rămâne favorită

Chinuită ani la rând de  năstruşnicii primari înscăunaţi în funcţii, Ocolitoarea Făgăraşului a rămas tot un drum de ţară pe marginea căruia localnicii indisciplinaţi îşi descarcă deşeurile din gospodării sau îşi plimbă oile. Prin 2021, într-o ședinţă a CL Făgăraş, s-a umflat în pene primarul spunând că ,,visul făgărăşenilor se va împlini”. Aşa cum a mai spus de altfel şi când a cerut făgărăşenilor să accepte un împrumut pentru realizarea Ocolitoarei, pe banii lor, bineînţeles. Recent a revenit, în plenul Legislativului convocat la Casa de Cultură, spunând că în primăvară (2023) încep lucrările la Ocolitoare. În ședința CL Făgăraș convocată pentru miercuri, 7 decembrie 2022, ora 16.30,  este readusă în discuție Ocolitoarea.  Este vorba despre un proiect de hotărâre privind aprobarea fondurilor locale pentru realizarea acestui obiectiv. Din valoarea totală de 61 milioane de lei, atât cât au fost evaluate lucrările în urmă cu 2 ani, de la bugetul local se solicită suma de 45 milioane de lei. Acest lucru însemnând că fondurile externe (europene sau de la bugetul de stat) atrase de primar sunt doar în cuantum de 16 milioane de lei, nici 17%. Asta în condițiile în care edilul s-a aruncat în barca PSD, partid aflat la guvernare.  Menționăm că sumele avansate în prezent nu sunt actualizate.

Cea mai chinuită investiție

Dar după 6  ani în fotoliul de primar nu şi-a respectat promisiunea de a scoate traficul greu din oraş pe mult promovata şosea de centură. A fost întotdeauna un basm amăgitor pe care făgărăşenii l-au crezut.  Ocolitoarea a fost chinuită în ultimii ani de  o firmă aleasă de primar,  care în loc să aducă investiţia tot mai aproape de realizare, a atras ,,o săpuneală” zdravănă din partea autorităţilor de supraveghere a achiziţiilor publice şi a licitaţiilor. Cu toate acestea semnatara documentaţiilor tehnice rămâne aceeaşi firmă agreată de primar, Road Construct SRL.  În plus,  edilul vine   cu o noutate față de predecesorii lui, montează staţii de biciclete pe ocolitoare.  O altă ,,facere“.

Creditul pentru Ocolitoare s-a evaporat

Cu surle şi trâmbiţe, în 2017, primarul a cerut acordul cetăţenilor, într-o dezbatere publică, pentru a îndatora oraşul la bănci cu alte 5 milioane de euro pentru realizarea Ocolitoarei. Se lăuda primarul că are avizele şi că a preluat şoseaua de la Ministerul Transportului, ba s-a şi pozat cu apropiaţii pe acest drum.  Contractul de împrumut a fost semnat în luna august a anului 2018, dar banii au fost folosiţi la alte investiţii, deşi acestea erau déjà finanţate (strada D-na Stanca, Pediatria și Cetatea). În 2021, acelaşi primar alocă pentru Ocolitoare, culmea, doar 100.000 lei. Dar primarul, a venit în 2021 cu o altă promisiune (SIC!),  ocolitoarea va beneficia de finanţare europeană. S-a dovedit însă că erau vorbe în vânt.

Cereri de finanţare  pentru  ,,Anghel Saligny”

Dar să le luăm pe rând, să punem față în față declarațile edilului cu realitatea din teren. Consilierii locali au avut de analizat în şedinţa extraordinară din data de 4 noiembrie 2021 un proiect de hotărâre care se referea la  o cerere de finanţare  pe care Municipiul prin primar  intenţiona  să o depună la Programul Naţional de Investiţii ,,Anghel Saligny” o cerere de finanțare pentru Ocolitoare. Se cerea suma 58.481.523,37 lei de la Guvern din valoarea totală a investiției de  61.037.485,95  lei cu TVA,  din care de la bugetul   local se aloca suma de   2.555.962,57 lei pentru  cheltuieli neeligibile. Investiţia  presupunea, conform documentaţiei,  ,,realizarea unei părţi carosabile, (n.r.viteza de circulaţie de la 50 km/h la 90 km/h), a unui sistem rutier, realizare   scurgeri apă, realizarea a 2 poduri noi cotracanal şi pârâul Berivoi,  realizarea unei semnalizări rutiere corespunzătoare şi realizarea a 2 platforme staţii biciclete”. În proiect nu erau  prevăzute lucrări de consolidare şi nu se asigura accesul la proprietăţi, cel puţin aşa se specifica în cererea de finanţare.   Prin acelaşi program ,,Anghel Saligny” Municipiul mai voia  să obţină finanţarea pentru modernizarea unor străzi din cartierele Meltea, Livezii, dar şi pentru mult reparata stradă Parcului. Ambele cereri  ale Primăriei Făgăraş pentru ,,Anghel Saligy” poartă parafa, culmea, pe partea tehnică, a firmei Road Construct, firma de casă a Primăriei Făgăraş.

Road Construct  ,,a chinuit”  Ocolitoarea

În jurul Ocolitoarei s-a creat un adevărat basm pigmentat cu fel şi fel de promisiuni, afaceri, ambiţii sau recompense. S-au iniţiat o serie de licitaţii chiar dacă nu exista şi finanţarea investiţiei, toate însă viciate.  Autoritatea de supraveghere a licitaţiilor publice  a ,,săpunit” bine Primăria Făgăraş, anulând licitaţiile şi  impunând refacerea documentaţiilor tehnice. Primăria Făgăraş n-a  ţinut cont de măsurile impuse de ANFP şi a perseverat în greşeală. Ba mai mult, a încredinţat întocmirea documentaţilor tehnice aceleaşi firme care întocmise o documentaţie tehnică  incalificabilă.  Concret,  în aprilie 2020 firma Road Construct încasa 59.460 lei de la bugetul local al Făgăraşului pentru ,,actualizarea studiului de fezabilitate-varianta de ocolire a municipiului Făgăraş”. Când s-a scos din nou la licitaţie Ocolitoarea, ofertanţii au constatat că greşelile n-au fost remediate nici din studiul de fezabilitate, nici din caietul de sarcini, iar avizele prezentate erau vechi, din 2017. Le-a dat dreptate şi Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), unde au ajuns plângerile a 3 firme de construcţii, instituţie care a anulat licitaţia şi a impus refacerea tuturor documentaţiilor tehnice legate de investiţia Ocolitoarea Făgăraşului.  Cu toate acestea, Primăria Făgăraş a încredinţat tot firmei Road Construct SRL actualizarea studiului de fezabilitate pentru Ocolitoare printr-un nou contract, semnat  la 23 aprilie 2021,   în valoare de 159.460 lei. Concret, ce a greşit Road Construct trebuia să repare tot Road Construct, dar pe banii făgărăşenilor. Prin  Decizia nr. 557/C3/2/200,201, 202 din data de 18 martie 2021,  CNSC   obliga primăria să refacă întreaga documentaţie tehnico-economică  şi să reia  procedura  de aprobare a noilor indicatori  şi să anuleze licitaţia deschisă.

Licitaţii anulate pe bandă

Ocolitoarea  a fost scoasă din nou la licitaţie  la care s-au înscris 7 firme.   Prima licitaţie a fost înregistrată însă  la 6 noiembrie 2020, dar a fost  anulată la 7 decembrie 2020 pentru  ,,abateri grave de la prevederile legislative”, care „afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului” constatate de ANAP.  Asta în condiţiile în care primarul plăteşte firme fără număr pentru a supraveghea achiziţiile publice ale Primăriei Făgăraş, dar şi proiectanţi care să realizeze priecte de investiţii corecte şi fiabile.   Primăria n-a ţinut cont de condiţiile impuse de ANAP, nu  a implementat măsurile, dar a publicat din nou în SEAP documenaţia de atribuire la 22 ianuarie 2021 (CN 1027846), prin procedura licitaţie dischisă, data depunerii ofertelor fiind 24 februarie 2021.  Ofertanţii investiţiei au sesizat atunci CNSC şi au depus contestaţii. S-a anulat şi acea licitaţie. A urmat însă  a patra strigare.

 Afacerea  ,,staţii de biciclete” pe Ocolitoarea care nu există

La investiţia Ocolitoarea a apărut o prelungire a proiectelor de mobilitate urbană despre care se vorbeşte de vreo 4 ani. Primăria Făgăraş vrea să amplaseze pe ocolitoare 2 staţii de biciclete (bike sharing).   ANAP  şi CNSC au criticat această parte din caietul de sarcini, pe motiv că se îndreaptă spre o singură firmă şi au impus  realizarea staţiilor dre biciclete din alte fonduri şi nu din bugetul Ocolitoarei. Chiar şi aşa  Primăria a păstrat şi de data aceasta respectivele staţii, dar a mai redus din condiţii. Culmea, Primăria face achiziţia de biciclete şi staţii pe care să le amplaseze şi pe Ocolitoare, numai că Ocolitoarea nu există.

Din nou firma Road Construct

În cazul proiectelor de mobilitate urbană, 3 la număr, despre care se tot face vorbire, Primăria Făgăraş le-a scos la licitaţie.  Anunţul de participare la licitaţie nr. CN 1033629  a fost pubicat la data de 27 septembrie 2021  pentru: ,,Servicii elaborare proiect tehnic ( inclusiv asistenţă tehnică din partea proiectantului şi verificarea proiectului tehnic), furnizare şi instalare bike-sharing, sistem integrat de management al transportului şi sistem de management al traficului pentru obectvele de investiţii ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană integrată în zona industrială a Municipiului Făgăraş”- Cod SMIS 119358; ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană în zona centrală a municipiului Făgăraş-Cod SMIS 119359, ,,Modernizarea şi pietonzarea zonei centrale Făgăraş”-Cod SMIS 119360”. Au depus oferte două firme, iar Road Construct este nelipsită.

Cine este Road Construct?

Aşa cum arată informaţiile publice puse la dispoziţie de Registrul Comerţului, firma Road Construct SRL s-a înfiinţat în 2007, certificatul de înregistrare fiind emis în septembrie 2013 cu sediul într-un apartament  dintr-un bloc de pe b-dul 1 Mai al sectorului 6 din Bucureşti.  Firma are un asociat unic, pe  Popa Julien din Bucureşti, 67 de ani, iar administrator pe  Popa Marius Alexandru, de 41 de ani. Firma este specializată  pe  ,,inginerie şi consultanţă tehnică, tipărirea ziarelor, demontarea maşinilor şi echipamentelor scoase din uz, dezvoltare imobiliară”. Ca puncte de lucru  găsim unul în  Drobeta Turnu Severin,  din decembrie 2020, iar din 2019,  în Bucureşti, pe  Şoseaua Kiseleff nr. 55.  Conform RC,  în 2018, Road Construct SRL a avut o cifră de afaceri de 2.304.494  lei, un profit de 577.115 lei şi 9 salariaţi. În 2019, avea doar  7 angajaţi, o cifră de afaceri de 2,2 milioane de lei şi un profit brut 915.872 le. Cam jumătate din venituri provin de la bugetul Făgăraşului.

Sume fixe pentru contractele  Primăriei cu Road Construct

În ultimii 4 ani ofertele Road Construct acceptate de Primăria Făgăraş au cam aceleaşi valori, indiferent de obiectul serviciilor, cam 32.000 euro fiecare.

 

Exit mobile version