Cât vor plăti făgărășenii pentru taxa de salubritate în 2023? Așa cum s-a derulat votul în ultima ședință a CL Făgăraș, se poate spune că fiecare persoană va plăti la casieria Municipiului Făgăraș 11,5 lei/lună. Primarul cu specialiștii lui au stabilit valoarea taxei la 17,5 lei/lună, dar consilierii locali PNL au adus un amendament prin care fiecare făgărășean să beneficieze de o subvenție de 6 lei/lună. În acest mod s-a votat la proiectul HCL privind bugetul local 2023. Cu alte cuvinte, legislativul a stabilit ca din veniturile UAT formate din dările făgărășenilor către  buget suma de 1.080.000 lei să acopere subvenția pentru salubritate de care ar beneficia toți cetățenii municipiului. Este o sumă foarte mică având în vedere valoarea totală a bugetului local din 2023 de 337.038.000 lei. Este o subvenție similară cu cea pe care Municipalitatea o acordă serviciului de termie local și de care beneficiază vreo 1300 familii de făgărășeni, cele ale căror apartamente sunt racordate la sistemul public de termie. Așa cum arată HCL aprobat în plenul CL Făgăraș desfășurat joi, 23 februarie a.c., începând cu luna martie, făgărășenii ar trebui să scoată din coșul zilnic pentru salubritate doar 11,5 lei/lună/persoană, diferența până la 17,5 lei să fie suportată de Municipalitate.

N-au fost de partea făgărășenilor

În aceeași ședință a legislativului s-a stabilit, tot prin vot, (la suplimentare) cuantumul taxei de salubritate la 17,5 lei/lună/persoană. Consilierii locali PNL au prezentat același amendament de reducere a taxei de salubritate cu 6 lei/persoană/lună, precum a fost la proiectul de buget. Numai că primarul și mașina lui de vot s-au opus, creând haos în plen. Pentru a-și atinge voia, i s-a alăturat primarului și consilierul local Paicu Cristina, USR, (cea care până mai ieri îl critica) astfel că subvenția propusă de PNL n-a mai avut numărul de voturi pentru a fi aplicată.

Cum au decurs lucrurile? Consilierii locali USR, că despre ei este vorba (Paicu Cristina și Crăciun Monica) au votat amendamentele aduse la bugetul 2023, iar la ,,suplimentare“ unde erau cuprinse proiectele de hotărâre privind cuantumul taxei și tarifelor de salubritate, dar și  regulamentul de salubritate, consilierul local Crăciun Monica a părăsit plenul. De asemenea, Dan Gavrilă care era online (plecat din țară) n-a mai avut semnal la telefon (a participat prin telefon și nu prin aplicația obișnuită, nefiindu-i pusă la dispoziție). Au rămas la vot 17 consilieri locali. Astfel, la votul pe regulament și cuantumul taxei cu amendamentul PNL privind subvenția de 6 lei nu s-a mai obținut o majoritate. Și asta întrucât Cristina Paicu a votat alături de mașina de vot a primarului, respectiv 17,5 lei/persoană/lună.   Cu alte cuvinte o majoritate a consilierilor locali n-a fost de partea făgărășenilor pentru a le ușura povara taxelor locale, ci de partea primarului care-i împovărează mai mereu cu fel și fel de dări locale. Reamintim că mașina de vot a primarului a  majorat în 2022 taxa de salubritate la 19 lei/lună/persoană.

N-au venit în ajutorul făgărășenilor și au votat 17,5 lei/persoană/lună, fără subvenția de 6 lei a taxei de salubritate următorii consilieri locali:

  • Paicu Cristina-USR
  • Ovidiu Popa-independent
  • Știrbu Cosmin, viceprimar-PSD
  • Butunoiu Nicolae-PSD
  • Clonț Valentin-Pro România
  • Aldea Iuliana-Pro România
  • Stengel Norbert-FDGR
  • Șuteu Magdalena-FDGR
  • Biza Radu-Partida Romilor
  • Colibași Mihai-Partida Romilor

Chiar și așa, primarul ca ordonator de credite, cel care dirijează banii făgărășenilor, are obligația să vireze la Salco Serv pentru serviciile de salubritate 17,5 lei/persoană/lună, valoare formată din 11,5 lei cât plătesc făgărășenii și 6 lei subvenția de la bugetul local.

Vot asumat ilegal

Proiectul de hotărâre privind taxa de salubritate are, ca și în 2022, lacune așa cum a explicat în plen consilierul local Lucian Cupu, PNL.

  • ,,Taxele și tarifele Salco pe care le aduceți în fața noastră să le votăm n-au fost aprobate în CA și AGA de la Salco Serv. Am primit abia în urmă cu 2 zile, la 21 februarie, convocatorul de la Salco pentru AGA în care să fie discutate taxele și tarifele, ședința fiind programată în 24 martie 2023.  Se pare că noi, acționarii Salco, trebuie doar să luăm act de aceste tarife pentru că aveți cu Slaco înțelegeri în spatele nostru , al acționarilor. D-le director, de ce nu ne-ați informat? Aceste tarife nu trebuia să fie aprobate în AGA și apoi în consiliu? Astăzi ne forțați să votăm aceste taxe și tarife, dar AGA este în martie. Nu faceți altceva decât să vă acoperiți. Vă asumați, d-le director, acest lucru? Faceți abuz în serviciu! De ce nu vorbiți, d-le director, vă ascundeți după directoarea economică? Și nemții care vor să vină la Salco au vorbit mai mult în fața noastră decât dvs acum! Legea este clară, Salco nu poate să vină cu tarife în plen fără să fie aprobate de CA și AGA“ a explicat Lucian Cupu în plen.

Dorectorul Salco a dat din colț în colț, privind spre primar și spre directorul economic al societății,  și n-a știut să răspundă la întrebările consilierului Lucian Cupu.  Este o situație similară din punct de vedere al respectării legislației ca și în cazul HCL 88/2022 prin care s-a stabilit taxa de salubritate de 19 lei/persoană/lună, care a fost contestată în instanță de prefect în integralitatea ei, judecătorii anulând respectiva hotărâre.

Salco, la mâna primarului

Adunarea acționarilor de la Salco este programată la 24 martie 2023, ora 18.00, cu ordinea de zi: aprobarea tarifelor revizuite pentru anul 2023 și renunțarea la cota de dezvoltare inclusă în  tarifele percepute de la persoanele fizice și juridice.

  • ,,În plenul CL n-a fost votată eliminarea cotei de dezvoltare. Analizând aceste situații, se constată că între executivul primăriei (primar) și conducerea Salco există o subordonare,  ceea ce nu se conturează între conducerea Salco și acționarii societății, consilierii locali. Actuala conducere de la Salco a fost numită luna trecută la intervenția primarului“ spun unii  consilieri locali.

Este al 9-lea director numit la Salco Serv de când municipiul este cndus de actualul primar.  Și tot de atunci, societatea este amenințată de faliment.

Surse de finanțare a subvenției

,,Această diferență va fi acoperită de Consiliul Local, din Bugetul Local. Pentru a fi asigurată suma necesară pe anul 2023, PNL propune ca la capitolul ”Subvenții” să se aloce suma de 1.080.000 lei, reprezentând contravaloarea subvenției la taxa specială de salubrizare, în cuantum de 6 lei/ lună, pentru persoanele fizice care trebuie să achite această taxă. Suma a fost raportată la o populație de 18.000 de persoane, așa cum reiese din ultima notă de fundamentare pusă la dispoziție de operatorul de salubritate. Pentru noi este de neînțeles cum e posibil ca Administrația Sucaciu să se joace cu aceste cifre și să raporteze taxa la un număr de populație diferit (în prezent la 18000, în urmă cu un an la 20. 600). Concludent ar fi ca raportarea să se facă la populația recenzată, pentru care există un raport intermediar. Fondurile necesare acoperirii sumei în capitolul ”Subvenții” vor fi alocate din cap. ”Cheltuieli Materiale”, respectiv   cheltuielile cu serviciile de promovare, reclamă, publicitate, destinate mass-media, altele decât cele obligatorii care decurg din anunțurile necesare derulării proiectelor cu finanțare europeană nerambursabilă, să fie 0 (zero), iar cheltuielile cu serviciile de avocatură să fie drastic diminuate, excepție făcând doar serviciile absolut necesare, care vor fi alocate punct cu punct, la momentul potrivit, prin votul plenului Consiliului Local“ se arată în amendamentul consilierilor PNL.

Numărul de persoane, contestat

Corina Polmolea, consilier local PSD, a demonstrat în plen că valoarea taxei de salubritate calculată de specialiștii primarului nu respectă datele cuprinse în nota de fundamentare a Salco Serv.

  • ,,În funcție de datele prezentate de Salco și de noile prevederi legale, taxa de salubritate corectă ar fi 24 lei și nu 17,5 lei. Nu spun că susțin această valoare, dar atât iese din calculele corecte. Asta pentru a ajuta această societate. În plus sunt luate în calcul 18.000 de persoane. De unde reiese acest număr de persoane? Voi cere documentele care demonstrează de ce sunt 18.000 de persoane. Scăderea numărului de persoane din Făgăraș arată un trai ,,extraordinar“ în municipiu, nu? Față de dvs d-le primar eu ajut Salco. Când nu ați vrut să le plătiți banii încasați din taxa de salubritate, am intervenit pentru a vira banii cuveniți în contul Salco“  a explicat în plen Corina Polmolea.

,,Pentru cine se pregăteste terenul, cu falimentul Salco?“

Merită menționată propunerea de asociere dintre Salco Serv și o firma germană (atrasă în Făgăraș de av. Drăghici Cristian și Sebastian Grapă) pentru înființarea unui incinerator pentru gunoaie, dar care, deocamdată, a fost respinsă de AGA de la Salco Serv. Modul în care se iau deciziile pentru societatea de salubritate a municipiului de primar și mașina lui de vot explică, așa cum susțin unii consilieri locali, direcția în care este dusă firma, spre faliment.

  • ,,Este exact ce se dorește pentru Salco. Pentru cine se pregătește terenul? Stă la ușă firma germană care vrea societatea Salco și autorizațiile ei. Va ajunge Făgărașul groapa de gunoi a Germaniei?“ se întreabă unii consilieri. (Lucia BAKI)

 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here