Era și timpul ca mitul Ocolitoarei de la Făgăraș să fie aruncat pe apa Oltului. Șoseaua de centură n-a fost decât o modalitate de amăgire a electoratului,  îmbrăcată frumos și scoasă la mezat din 4 în 4 ani. Ne amintim cu toții când primarul și aghiotanții lui s-au pozat pe Ocolitoare, anunțând că a fost preluată de Municipalitate. Și că va fi construită. Din nou. Precum în 2016 când același primar spunea, în fața făgărășenilor adunați la casa de cultură, că în 3 luni se va putea circula pe centură. N-a specificat însă cine, oile sau mașinile de tonaj greu.  Preluarea arterei de Municipalitate a fost pasul care pregătea contractarea creditului pentru realizarea ei. Împrumutul a fost luat, făgărășenii îl plătesc, dar banii s-au dus pe investiții care deja erau bugetate și nu pentru construirea Ocolitoarei. Au urmat tot soiul de anunțuri despre documentații, studii nenumărate plătite din banii publici, indicatori tehnici actualizați și reactualizați, HCL-uri, licitații anulate una câte una. Ocolitoarea însă tot o fata morgana a rămas. Ultima valoare a investiției, conform documentației prezentate Legislativului de către primar, este de 61.037.485,94 lei însemnând 12.334.293,73 euro,  din care  16.000.000 lei repartizate prin  programul național Anghel Saligny, iar restul sumei, de 45.037.485,94 lei,  nu are sursă de finanțare decât  bugetul local. Poate suporta bugetul local această cheltuială de 45 milioane lei? Dacă luăm în calcul numeroasele procese pierdute de primărie/primar în instanță, bugetul va fi cam gol în viitor.

 Interpelarea senatorului Marius Toanchină

Senatorul Marius Toanchină a solicitat Guvernului, în octombrie 2022, printr-o interpelare, ,,situația șoselei ocolitoare a municipiului Făgăraș“. Asta în condițiile în care Primăria Făgăraș n-a făcut publice informațiile reale despre Ocolitoare, ci doar pe acelea care aduceau un plus de imagine edilului.  Ca de pildă s-au invocat fondurile europene pentru investiție, dar acestea n-au fost accesate precum a făcut, de exemplu Beiușul. Menționăm că Beiuș este un municipiu cu 10.667 locuitori (recensământul din 2011) din județul Bihor și va avea șosea de centură, vreo 7,33 km, investiția, care se va finaliza în 18 de luni, este finanțată din fonduri europene  prin Programul Operațional de Infrastructură Mare 2014 – 2020, prin parteneriatul cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, CJ Bihor și Primăria Beiuș. Făgărașul însă a scos Ocolitoarea de la CNAIR și astfel a rămas fără finanțare.

 Bani pentru autostradă, nu și pentru  Ocolitoare 

Senatorul Toanchină a  primit răspuns la interpelare în ianuarie 2023, printr-o adresă semnată de ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, în care se explică faptul că  Ocolitoarea Făgărașului nu este cuprinsă în Planul investițional pentru perioada 2021-2030. Ceea ce înseamnă că nu vor fi alocate fonduri de la bugetul național  pentru realizarea acestui drum. Deci, fonduri europene, nu, fonduri de la bugetul național, nu. Care este poziția Ministerului Transportului și CNAIR?

  • ,,Pentru obiectivul ,,Varianta de ocolire Făgăraș“ a fost elaborat un studiu de fezabilitate la nivelul anului 2011, avizat la nivelul CTE-CNAIR SA. De asemenea, CNAIR a dezvoltat studiul de fezabilitate  pentru Autostrada Sibiu-Făgăraș, indicatorii tehnico-economici ai investiției fiind aprobați prin HG nr. 534/21.04.2022. Licitația pentru etapa de proiectare și execuție a obiectivului a fosr lansată în data de 3.08.2022, fiind în prezent în derulare. În urma analizei realizate la nivelul CNAIR asupra celor două proiecte, s-a constatat că există zone de suprapunere între acestea. De asemenea, în cadrul proiectului autostrăzii Sibiu-Făgăraș este prevăzut un drum de legătură cu DN1 (cu profil de drum expres) ce trece prin proximitatea localității Râușor, respectiv a Municipiului Făgăraș, asigurând conectarea municipiului la infrastructura nouă. Drumul are o lungime de 5,650 km.  Ținând cont de precizările de mai sus, precum și de faptul că Planul investițional pentru perioada 2021-2030 nu include realizarea unei variante de ocolire distincte pentru Municipiul Făgăraș, apreciem că realizarea proiectului autostrăzii Sibiu-Făgăraș va atrage traficul grei din zonă, preluând funcțiunile de variantă de ocolire pentru Municipiul Făgăraș

Analizând conținutul adresei aflăm că  există ,,zone de suprapunere“ între ocolitoarea Făgărașului și autostrada Sibiu-Făgăraș, ceea ce s-ar traduce că lucrările la Ocolitoare vor putea fi demarate abia  după ce autostrada va fi finalizată. Adică peste alți ani. Când nu va mai fi nevoie. (Lucia BAKI)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here