Sursa: Mesagerul de Sibiu

https://www.mesageruldesibiu.ro/colaboarare-intre-muzeul-national-brukenthal-national-gallery-din-londra-si-art-safari/

”Bărbatul cu turban roșu” de Jan van Eyck, față-n față cu „Omul cu tichie albastră” de același autor, din colecția Muzeului Național Brukenthal, în expoziția temporară de la Art Safari.

Foto: Muzeul Național Brukenthal

”Când le-au povestit reprezentanților National Gallery că avem în România și chiar în acest moment la Art Safari una din cele doar 20 de opere semnate de marele artist flamand, care sunt cunoscute în lume, au fost încântați să realizăm o co-producție dedicată lor

Dr. Emma Capron, Associate Curator of Renaissance Painting, The National Gallery in London, United Kingdom și dr. Alexandru Constantin Chituță, Directorul Muzeului Național Brukenthal, curator și expert în artă, dezvăluie în exclusivitate secretele celor 2 capodopere ale artei universale” a afirmat Ioana Ciocan, director Art Safari.

”Expoziția Brukenthal exclusive la Art Safari în București a fost un real succes. Sold Out la bilete, mii de vizitatori, un vernisaj extraordinar cu peste 20 de ambasadori, o publicitate a Muzeului Brukenthal în București  de mare impact și iată și o colaborare extraordinară cu unul intre cele mai imporatante muzee de artă din lumea National Gallery din Londra. Sunt multe chestiuni care ne diferențiază dar avem și multe lucruri în comun, unul dintre acestea este van Eyck. Trei lucrări se află la Londra și o lucrare se află în România la Sibiu la Muzeul Brukenthal și încă 16 lucrări în alte muzee”, spune Alexandru Constantin Chituță, managerul interimar al Muzeului Național Brukenthal.

Un documentar marca The National Gallery Muzeul Național Brukenthal x Art Safari, pe care îl puteți urmări aici.

 

Portretul de bărbat (cu turban roşu) a fost multă vreme considerat un autoportret. Exoticul acoperământ al capului, de culoare roşie, apare în reflexe ale obiectelor în alte lucrări ale lui Van Eyck, precum Portretul soţilor Arnolfini. O inscripţie, cu litere aparent sculptate, a fost pictată pe rama originală, imitând marmura. Pe rândul de sus scrie Als ich kan, considerat a fi un joc de cuvinte de la numele de familie al lui Van Eyck (în traducere’’ Ca mine/Eyck poate’’). Numele pictorului şi data (’’Jan van Eyck m-a pictat la 21 octombrie 1433’’) apar în josul ramei. Chiar dacă este sau nu un autoportret, pictura are o forţă extraordinară. Realizate pe un fundal uniform întunecat, trăsăturile personajului se disting într-o lumină pătrunzătoare care cade din stânga. Mici puncte de lumină, de la ferestrele atelierului, se zăresc în irişii personajului. Acesta se uită direct în ochii privitorului. Nimic nu ne distrage atenţia de la această faţă deosebită, de la ridurile de expresie din jurul ochilor, la barba uşor nerasă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here