Parcă nu este îndeajuns faptul că îl chinuie o boală rară, Valentin Mesaroș trăiește un calvar în fiecare lună când se apropie termenul pentru a obține tratamentul necesar. Și asta pentru că la Spitalul Municipal Făgăraș fiecare își face propriul regulament. ,,Știți ce înseamnă să faci un dosar medical?“ l-a întâmpinat medicul neurolog Iuliana Moroșanu pe Valentin Mesaroș când a ajuns la ușa cabinetului din Ambulatoriu pentru a obține rețeta. Bărbatul din Sebeș suferă de Atrofie musculară spinală tipul III sau boala Kugelberg-Welander, o boală foarte rară la nivelul membrelor inferioare, pe care a dobândi-o pe când avea 13 ani. În timp boala a evoluat și a fost luat în evidențele medicale la Centrul de patologie neuro-musculară din Vâlcele la 20 de ani când a urmat tratament neurotrofic. Bărbatul, ajuns la vârsta de 55 de ani, se poate deplasa doar cu ajutor din exterior. Medicul Moroșanu Iuliana se justifică prin faptul că pacientul a fost recalcitrant.
Tratament de 27.000 euro/lună
În februarie 2023, Valentin Mesaroș s-a internat la Spitalul Clinic Județean de Urgență Târgu Mureș unde i-a fost prescris tratamentul cu Risdiplam, o terapie care are un regim strict ce trebuie respectat pentru a beneficia de un potențial maxim, și a fost inclus în Programul Național de Tratament pentru Boli Rare.
- ,,Medicamentul trebuie luat zilnic în mod obligatoriu, odată pe zi, la aceeași oră, după masa. Este o soluție orală preparată în farmacie cu valabilitate de 64 zile dacă este păstrată la temperaturi cuprinse între 2 și 8 grade Celsius, în caz contrar are valabilitate doar 5 zile. Doar la o farmacie din Făgăraș mi se prepară acest tratament“ spune Valentin Mesaroș.
Pacientul a fost inclus în Progranul Național de Tratament al Amiotrofiei Spinale, însemnând tratament gratuit, suportat de Casa de Sănătate, iar costul tratamentului pentru o lună este de 27.000 euro.
- ,,M-am bucurat că s-a găsit acest tratament și că îl primesc gratuit întrucât eu nu aveam posibilități financiare să mi-l procur. Din februarie de când am început tratamentul am observat o stagnare în evoluția bolii“ mai spune bărbatul.
Așa cum explică directorul CAS Brașov, Ancuța Daisa, în cazul programelor naționale de tratament rețetele se prescriu lunar de către medicii curanți.
Șase rețete pentru tratament
Prima rețetă cu medicamentul Evrysdi- Risdiplam a fost prescrisă la Spitalul Clinic de Urgență Tg. Mureș de medicul primar neurolog conf. dr. Anca Moțățăianu, care îl monitorizează, urmând ca următoarele cinci rețete să fie prescrise de un medic neurolog din Ambulatoriul Spitalului Municipal Făgăraș. Conform recomandărilor acestui medic, înscrise în fișa de externare:
- ,,Pacientul va fi luat în evidența medicului neurolog din ambulatoriu teritorial în vederea continuării tratamentului cu Evrysdi pentru următoarele 5 rețete, după care va reveni peste 6 luni în Clinica Neurologie I, în data de 11 august 2023 pentru monitorizarea evoluției bolii. Pacientul este eligbil în vederea administrării Risdiplamum, astfel s-a întocmit documentația către CAS în vederea aprobării. S-a eliberat prima rețetă cu Evrysdi prin Programul Național de Tratament pentru Boli Rare“.
Numai că la spitalul din Făgăraș au început problemele pentru Mesaroș Valentin. La Ambulatoriul Făgăraș sunt 3 medici neurologi care au contract cu CAS, dr Ispas Daniel Marius, dr. Moroșanu Iuliana și dr. Piticaș Adriana, pensionar. Medicul neurolog Daniel Marius Ispas a prescris pentru Mesaroș Valentin rețeta pentru luna a 2-a.
- ,,Este un caz unic la noi și, pentru mine, am căutat informații, am avut întâlniri cu specialiști din alte spitale, apoi am prescris rețeta pacientului. În luna următoare am lipsit din cauza unor probleme personale. Astăzi (31 mai) am prescris altă rețetă, fără probleme“ a declarat medicul neurolog Daniel Ispas.
Medicul care ignoră pacientul
Pentru rețeta aferentă lunii a 3-a, când dr. Ispas a fost în concediu medical, Mesaroș Valentin n-a mai găsit înțelegere la spitalul din Făgăraș, așa cum susține el.
- ,,Medicul neurolog Iuliana Moroșanu a refuzat să îmi prescrie rețeta, fără să îmi spună niște motive reale, legate de serviciile medicale. Mi-a spus că trebuie să mă monitorizeze, ceea ce nu este adevărat pentru că sunt monitorizat la clinica din Tg. Mureș. Mi-a spus: Știți ce înseamnă să faci un dosar medical? Dosarul medical este făcut, aveam nevoie doar de rețetă. Mă întreb, care este rolul unui medic, să dea rețete doar de 5 lei? Am apelat atunci la medicul neurolog Piticaș Adriana, pensionar, care, într-un final, mi-a prescris rețeta. Privesc cu groază perioada în care trebuie să obțin tratamentul. Când dr. Ispas este în concediu sau are alte probleme, ce voi face? În această lună am întâmpinat aceleași probleme. Noroc că astăzi, 31 mai, ultima zi în care puteam obține rețeta, a fost în Ambulatoriu dr. Ispas. Ieri, 30 mai, dr. Moroșanu m-a refuzat din nou“ a declarat Valentin Mesaroș.
Dr. Moroșanu Iuliana Mariana este medic șef la Secția Neurologie de la Spitalul Municipal Făgăraș.
,,Nu vreau să mă gândesc ce se întâmplă dacă nu obținem rețeta“
Pentru rețeta din luna mai s-a prezentat la cabinetul medical soția pacientului, pentru acesta fiind foarte greu să urce scările policlinicii. ,,Am fost la secția de neurologie să scot rețeta pentru soțul meu. Nu era dr. Ispas și am mers la doctorița Moroșanu, dar nu a vrut să ne elibereze rețeta, spunându-ne să mergem la neurologul care ne-a mai eliberat rețeta. Ne-a refuzat pe motiv că la dosar se lucrează mult și nu a vrut. Este ultima zi și trebuie neapărat să continue acest tratament. Dacă dl dr. Ispas lipsește trebuie să ne ajute alt medic. Orice neurolog din localitate trebuie să ne rezolve situația. Nu vreau să mă gândesc ce se întâmplă dacă nu obținem rețeta“ a spus marți, 30 mai a.c., soția lui Valentin Mesaroș.
Directorul CAS Brașov: ,,Medicii curanți au obligația să prescrie tratamentele“
,,Persoanele incluse în programele naționale de tratament beneficiază de tratamentele gratuite, iar medicii curanți au obligația să prescrie tratamentele. Pacientul poate să depună la CAS Brașov o sesizare, dar în paralel noi vom cerceta cazul. Vom lua legătura cu managerul spitalului. Nu este normal să fie refuzat un pacient. Medicul șef al CAS Brașov a luat legătura cu medicul Moroșanu, care a spus că dacă medicul Ispas va lipsi, va prescrie rețeta. Dar vom urmări situația“ a declarat Ancuța Daisa, directorul CAS Brașov.
Managerul spitalului din Făgăraș: ,, Nu are voie să refuze eliberarea rețetei“
Contactat managerul spitalului din Făgăraș acesta a declarat: ,,Nu are voie să refuze eliberarea rețetei. Cunosc cazul acestui pacient. Eu știu că în această lună a primit rețeta. Aștept o sesizare scrisă din partea acestui pacient pentru a lua măsuri față de dr. Moroșanu. Va fi prezentată în comisia de etică și în comisia disciplină“ a declarat managerul spitalului, Mihaela Pandrea.
Ce spune medicul Moroșanu Iuliana
Contactată telefonic medicul Moroșanu Iuliana are propria variantă și pune totul și se seama comportamentului pacientului. ,,Nu poți să eliberezi rețetă fără programare, iar dânsul nu a avut programare. Dl dr. Ispas i-a întocmit dosarul medical pentru că trebuie întocmit și aici. Dl doctor Ispas i-a identificat boala și trebuia întocmit și la noi un dosar medical. Este o rețetă care se dă sub multe semnături. Prima dată când a venit nu avea programare, dar nu a rămas nerezolvat. A mers la dr. Piticaș și s-a rezolvat această situație la îndrumarea noastră, de aici de la policlinică. Eu nici nu l-am văzut pe pacient, probabil d-na asistentă i-a spus. A fost recalcitrant, a venit și mi-a aruncat rețeta spunându-mi: fă-mi rețeta asta. Și la d-na dr. Piticaș la fel a procedat. Am martori care au asistat la această situație. A vorbit cu mine la per tu, a aruncat rețeta, a refuzat să mă asculte. Mi-a zis: te rezolv eu la CAS! Ca medic ai obligația să asiguri un serviciu de urgență, dar în policlinică ai dreptul să refuzi. Alaltăieri a venit în afara programului domnului Ispas, dar l-am sunat pe dr. Ispas și m-am asigurat că se rezolvă. Luna viitoare voi face rețeta dacă lipsește dr. Ispas. Referitor la expresia mea legată de dosar, mă refeream la dosarul întocmit de dr. Ispas. Să menționați că acei pacienți care nu sunt mulțumiți de medicii neurologi de la spital, mai există și alți 2 medici de care poate vor fi mulțumiți. De asemenea, să menționați, conform legii, nimeni nu are voie să aibă un limbaj jignitor și amenințător. Am dreptul conform legii să refuz, nu este un serviciu de urgență, iar dacă își vor păstra comportamentul acesta, eu am dreptul să mă apăr“ a declarat dr. Moroșanu Iuliana. (Lucia BAKI)