Deși se vorbește de peste 5 ani de coridoarele de mobilitate, făgărășenilor nu li s-a dat șansa să afle detalii  despre implicațiile acestora asupra bugetului local și asupra confortului lor. Și asta pentru că în administrația publică făgărășeană nu există transparență decizională, iar prevederile Legii 544/2001 nu sunt respectate, primarul PSD comportându-se precum un grof pe moșia proprie atât cu contribuabilii făgărășeni cât și cu bugetul local. Și cum Monitorul de Făgăraș în cei 25 de ani de când există pe piață a publicat întotdeauna ceea ce au avut de ascuns autoritățile publice locale, indiferent de persoanele sau partidele ajunse la cârma municipiului, și de data aceasta urmăm aceeași linie. Vom prezenta situația proiectelor de mobilitate urbană și  a deconturilor cerute de Primăria Făgăraș. Deși au trecut 5 ani de la semnarea contractelor de finanțare pentru aceste proiecte (2019), lucrările   au început abia în luna iunie 2023. Cinci ani s-a stat degeaba. Dar nu chiar degeaba întrucât Primăria Făgăraș a plătit  servicii de consultanță unor firme agreate, dar din bugetul local și nu din fondurile europene.  Menționăm aici obișnuita explicație a primarului ,,plătim de la bugetul local și recuperăm din fonduri europene“. O explicație dată și în cazul obiectivelor expropriate și plătite de la bugetul local  cu 520.000 euro unor făgărășeni. Ceea ce nu spune primarul este faptul că atunci când s-a încercat recuperarea unor sume de bani  din fonduri europene, Ministerul Lucrărilor Publice a respins cererile de rambursare depuse de Primăria Făgăraș din cauza neregulilor identificare în cheltuirea banilor. Dar să le luăm pe rând.

Mobilitate urbană în pași de  melc

Proiectul ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană integrată în zona centrală a municipiului Făgăraș, SMIS 119359“ are valoarea de 45.737.226,73 lei din care valoarea eligibilă este 42.978.766,13 lei. Conform bugetului proiectului  valoarea eligibilă nerambursabilă din FEDDR este de 36.531.951,26 lei, iar valoarea eligibilă nerambursabilă din bugetul național este de 5.587,239,55 lei. Valoarea cofinanțării eligibile a Primăriei Făgăraș este 859.575,32 lei, iar valoarea neeligibilă  inclusiv TVA aferentă cheltuielilor neeligibile este de 2.349.966,68 lei, în timp ce TVA neeligibil este de 408.493,92 lei. Acest proiect se aplică pe străzile Unirii, Tăbăcari, T. Vladimirescu, D-na Stanca și Libertății și se suprapune peste traseul DN1. Implementarea proiectului trebuia să înceapă la data de 19  decembrie 2019 și să se finalizeze la 31 decembrie 2023. În cadrul proiectului era prevăzută și achiziționarea unui autobuz electric. Mai pe înțelesul oamenilor, se vrea înființarea unui traseu pe străzile menționate pe care să se circule cu bicicletele, cu autobuzele electrice și pe jos, fiind exclusă în timp deplasarea cu mașinile personale. Lucrările la acest proiect au demarat abia în această vară, după ce timp de 5 ani s-a stat degeaba. Un haos total s-a instalat în zonele afectate de șantiere, un discomfort total pentru făgărășeni. Mai mult, firmele alese de Primăria Făgăraș, execută lucrările de mântuială și cu material de slabă calitate, așa cum spun specialiștii în domeniu.

Deconturi refuzate

Când a venit vremea ca Primăria Făgăraș să ceară rambursarea banilor în baza facturilor emise pentru lucrările efectuate, Ministerul a refuzat plata.  Aceste solicitări au ajuns  pe masa instanțelor de judecată până la cel mai înalt nivel. Pe rolul Tribunalului București se află Dosarul civil nr. 30637/3/2021 prin care Primăria Făgăraș se judecă cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Direcția Generală POR, care a considerat că cererea de rambursare depusă de Primăria Făgăraș în cadrul proiectului

  • ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană în zona centrală a municipiului Făgăraş”, -COD SMIS-119358, obiect al contractului de finanţare nr. 4731/04.10.2019, este nelegală, cheltuielile efectuate nerespectând legislația. MDLPA a emis astfel Nota de neconformitate nr. 164509.8/04.03.2021 precum și  Nota de informare din data de 18.03.2021 care certifică faptul că sumele solicitate de Primăria Făgăraș sunt neeligibile. Astfel că  AM POR a aplicat o reducere procentuală de 100% la sumele solicitate la plata prin Cererea de rambursare nr.2 apreciind că există neconformități față de prevederile legislaţiei privind achiziţiile publice. Este vorba despre contractul  încheiat cu SC Eurotop Consulting SRL.  Pentru pregătirea proiectului Primăria Făgăraș a  achiziţionat  direct serviciile de consultanţă (asistenta de specialitate in vederea realizării procedurilor de achiziţie publică), în valoare de 119.000 lei. Conform datelor din planul achiziţiilor din cererea de finanţare, valoarea contractată de 119.000 lei fără TVA, prin achiziţie directă, cumulată cu cea a serviciilor de consultanţă în managementul proiectului, în valoare de 318.873,08 lei fără TVA, depăşeşte pragul achiziţiei directe prevăzut la art. 7 alin.(5) din Legea 98/2016, în vigoare la data realizării achiziţiei“.
  • ,,În loc să deruleze o procedură competitivă, reclamanta (Primăria Făgăraș) a divizat nelegal atribuirea contractelor de achiziţie publică în mai multe achiziţii directe cu valoare estimată sub pragul maxim prevăzut pentru achiziţiile directe şi a încălcat prevederile art. 11 alin. (2) din Legea nr. 98/2016“ precizează instanța. Astfel că ,,Respinge cererea formulată de reclamantul Municipiul Făgăraș în contradictoriu cu pârâta MDLPA, Direcția POR   ca neîntemeiată. Cu recurs in 15 zile de la comunicare. Cererea de recurs se depune la Tribunalul Bucuresti- Sectia a-II-a Contencios Administrativ si Fiscal. Pronunţată azi, 19.01.2022, prin punerea solutiei la dispozitia partilor de catre grefa instantei“.

Rambursarea cerută pentru Zona industrială, în  instanță

Proiectul ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană în zona industrială a municipiului Făgăraș, SMIS 119358“ are valoarea 43.857.976,90 lei din care valoarea nerambursabilă este de 40.491.971,38 lei. Implementarea proiectului trebuia să înceapă, conform documentației,  la data de 19 octombrie 2019 și să fie finalizat la data de 30 iunie 2022. Proiectul cuprindea și achiziționarea a 6 autobuze electrice. Legarea centrului de zona industrială va însemna restricții de circulație, în timp mașinile personale fiind interzise pe acest traseu. Numai că lucrările au început abia în luna iulie 2023, iar în acest moment se lucrează  la podul de peste râul Racoviță. Aici a fost închisă circulația pentru o perioadă de 4 luni atât pentru cetățenii, dar  și pentru mașini. Firma Geiger, cea care a fost desemnată să execute lucrările, spune că  ,,podul nu va fi demolat ci doar se extinde pentru a se amenaja pistele de biciclete“.  Specialiștii în construcții spun că o astfel de lucrare ar dura o săptămână. Și aceste lucrări sunt criticate de făgărășeni. Și pentru proiectul ,, ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană în zona industrială a municipiului Făgăraș, SMIS 119358“  cererea de rambursare depusă de  Primăria Făgăraș la MDLPA, Direcția POR, a ajuns pe masa judecătorilor.

  • ,,Este vorba despre  achiziţii servicii de asistenţă de specialitate în vederea realizării procedurilor de achiziţie publică – zona industrială. În urma verificării documentației depuse în vederea rambursării cheltuielilor, pentru contractul de achiziție publică nr. 28558/05.10.2017 – obiect contract servicii proiectare DALI, valoare contract 39.984 lei (cu TVA), pentru acest contract s-a aplicat reducerea procentuală din suma solicitată la plată de către beneficiar în procent de 100%.   În conformitate cu prevederile art. 11, alin. (2) din Legea nr. 98/2016 autoritatea contractantă (n.r. Primăria Făgăraș) nu are dreptul de a diviza contractul în mai multe contracte distincte de o valoare mai mică cu scopul de a evita aplicarea procedurilor reglementate de lege“.

MDLPA a respins contestația  UAT Municipiul Făgăraș  prin Decizia nr. 182/24.03.2020.  Pe rolul Tribunalului București a ajuns această speță, instanța  anulând  Decizia nr. 182/24.03.2020   şi Nota de neconformitate AMPOR nr. 172290/20.12.2019, cu drept de recurs în termen de 15 de zile de la comunicare, soluția fiind pronunțată la data de 27 mai 2021.  MDLPA a depus recurs care s-a judecat la Curtea de Apel București.  Prin sentinţa civilă nr. 291/03.03.2021, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti, Secţia a VIII-a, Contencios Administrativ şi Fiscal în dosarul nr. 5433/2/2020, instanţa a   declinat competenţa de soluţionare a cauzei   în favoarea Tribunalului Bucureşti.

Pietonizarea zonei centrale, în instanță

Proiectul ,,Modernizarea și pietonizarea zonei centrale Făgăraș, SMIS 119360“ are durata de implementare 23 decembrie 2019  și data de 31 decembrie 2023. Valoarea proiectului este de 45.737.226,73 lei, valoarea nerambursabilă fiind de 42.119.190,81 lei. Prin acest proiect se va impune doar deplasarea pe jos în centrul orașului. Deocamdată nu se lucrează în zona centrală, doar s-au tăiat ,,pe furiș“ câțiva copaci din parc. la fel cum s-au tăiat și pe promenade de la Cetate.  Și proiectul ,,Modernizarea și pietonizarea zonei centrale Făgăraș, SMIS 119360“  a ajuns pe masa Tribunalului București în privința cererii de rambursare a cheltuielilor solicitate de Primăria Făgăraș. Cererea de rambursare nr. 1 cu valoarea de 1.631.762,31 lei a fost respinsă de MSLPA, Direcția POR,  prin Decizia nr. 375/02.09.2020,  care se referă la Nota de neconformitate nr. 18829/23.06.2020, privind reducerea procentuală de 100% aplicată contractului de achiziţie nr. 28560/05.10.2017 încheiat cu operatorul S.C. Fip Consulting S.R.L precum şi a actului adiţional nr. 1/16.11.2017 la acest contract.

  •   ,,UAT Municipiul Făgăraş a achiziţionat în mod incorect, prin achiziţie directă, serviciile care fac obiectul contractului 28560/05.10.2017, fără a se raporta la valoarea estimată cumulată a serviciilor care sunt similare. Astfel, s-au considerat servicii similare, serviciile proiectare SF, DALI, pentru obţinerea finanţării, prevăzute a fi achiziţionate: -Poz. 64 – Documentaţii tehnice mobilitate urbană – valoare estimată de 128.570 lei, valoare care cuprinde inclusiv valoarea contractului nr. 28560/05,10.2017 şi poz. 71 – Documentaţie tehnică D-na Stanca Crinului – valoare estimată 58.800“.

Primăria  a formulat contestaţie (nr. 107931/06.08.2020) care a fost respinsă prin Decizia nr. 375/02.09.2020, ca neîntemeiată. Cauza a ajuns la Tribunalul București care a admis   cererea formulată de  Municipiul Făgăraș și a dispus rambursarea sumei ce fac obiectul contractului de achiziţie publică de servicii nr. 28560/05.10.2017, respectiv a sumei de 39.984 lei cu TVA. Decizia nu este definitivă. (Lucia BAKI)

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here