• Lucia Lungu de la Salvamont Victoria rememorează cele mai grave accidente din Munţii Făgăraşului

A copilărit în Victoria unde a învăţat să iubească muntele şi drumeţiile. A cutreierat toate potecile din Munţii Făgăraşului, dar nu se gândea că într-o zi muntele îi va cere tribut. Pe când avea 16 ani, Ioan Bogdan s-a accidentat grav în masiv, prăbuşindu-se  în gol câţiva metri în zona Piatra Caprei. S-a refăcut cu greu după ce a stat în comă patru zile. A urmat liceul la Victoria, după care a părăsit ţara, stabilindu-se în Italia, pentru a-şi face un rost în viaţă. Acum locuieşte în Oradea de unde a revenit în masiv pentru a le mulţumi salvatorilor care i-au salvat viaţa în urmă cu două decenii.

Patru zile în comă

,,În data de  6 august 1999, împreună cu fraţii şi verişorii mei am plecat pe Valea Sâmbetei. Noaptea am petrecut-o în jurul unui foc de tabără lângă cabana Valea Sâmbetei. A doua zi, în jurul orei 10.00, am făcut un pariu care ajunge primul în vârful unei stânci, dar în zona Piatra Caprei s-a întâmplat accidentul. Nu ştiu dacă m-am dezechilibrat sau am leşinat fiind epuizat fizic. Nu îmi amintesc ce s-a întâmplat. În urma căzăturii am intrat în comă şi m-am trezit a patra zi  la Spitalul Judeţean Braşov. Aveam zeci de leziuni pe tot corpul, capul spart şi mâna ruptă. Norocul meu a fost că salvatorii montani se aflau la Baza Salvamont de la Valea Sâmbetei şi au intervenit imediat. Cea care mi-a acordat primul ajutor a fost Lucia Lungu, salvator montan.  Dacă nu era ea, nu ştiu dacă supravieţuiam. Fiind  în comă,  tensiunea mi-a scăzut şi am fost la un pas de moarte. Lucia Lungu  mi-a pus o perfuzie şi apoi salvatorii m-au transportat cu targa. Din ziua accidentului nu am mai fost pe munte, deşi mi-am dorit acest lucru. După  20 de ani, împreună cu soţia şi copiui am urcat pe Valea Sâmbetei, la Baza Salvamont, unde  m-am întâlnit cu echipa salvamont şi cu Lucia Lungu şi le-am mulţumit că mi-au salvat viaţa. Fiind pe Valea Sâmbetei am urcat şi la Chilia Părintelui Arsenie Boca şi am imortalizat momentul” a spus Ioan Bogdan.

A revenit în masiv după 20 de ani

Accidentul lui Ioan Bogdan  din 1999 i-a şocat de salvamontiştii de la Victoria. Salvatorii O imagine de coşmar, un băiat plin de sânge căzut între stânci. Au fost anunţaţi de fratele tânărului, care a fugit până la Refugiul Salvamont de pe Valea Sâmbetei. ,,În ziua respectivă lucram la Baza Salvamont. Un tânăr ne-a cerut ajutor pentru  fratele lui care căzuse între stânci. Ne-am mobilizat câţiva colegi şi am plecat către Piatra Caprei, locul unde s-a întâmplat accidentul.  Tânărul  s-a căţărat fără echipament şi s-a prăbuşit câţiva metri în gol. Victima era în comă şi avea nevoie de îngrijiri medicale. Tensiunea era mică,  l-am  perfuzat şi l-am coborât pe targă din masiv. Starea era critică, avea o lovitură la cap, leziuni multiple prin cădere şi fractură la membru superior. La baza masivului ne aştepta o echipă de la Ambulanţă care l-a preluat şi l-a transportat de urgenţă  la Spitalul Municipal Făgăraş, de unde a fost transferat la Spitalul Judeţean Braşov, la terapie intensivă. Dintr-o joacă copilărească, Ioan Bogdan era să-şi piardă viaţa. După 20 de ani, bărbatul  a revenit în masiv să ne cunoască şi să ne mulţumească tuturor că l-am salvat.  Nu l-am recunoscut, dar după ce s-a  prezentat imediat mi-am amintit evenimentul. Era cu lacrimi în ochi şi glasul îi tremura când mi-a mulţumit de că i-am salvat viaţa.  Am fost emoţionantă şi m-am bucurat că  l-am văzut sănătos. Bărbatul mi-a povesti că a suferit mult după accident, iar recuperarea a fost de lungă durată’’ a spus Lucia Lungu, salvator montan.

Au salvat mii de vieţi

Salvamontiştii din oraşul Victoria au salvat mii de turişti accidentaţi în Munţii Făgăraşului. Acţiunile lor sunt contracronometru şi riscante, de multe ori chiar vieţile lor sunt puse în pericol. Turiştii însă nu prea ţin cont de sfaturile salvatorilor montani şi se aventurează pe traseee montane fără echipamentul necesar, fără să cunoască traseele şi chiar dacă sunt obosiţi. ,,Foarte rar turiştii salvaţi ne mulţumesc, dar cei care o fac ne transmit o stare de bine. Unii turişti pe care i-am salvat au revenit în masiv să revadă  locul unde s-au accidentat. Îmi amintesc cazul unei tinere de 25 de ani care a stat sub zăpadă 25 de ore” a mai spus Lucia Lungu.

A zăcut 25 de ore în zăpadă

În primele zile din luna ianuarie 2000 o tânără s-a prăbuşit 200 metri în zona Valea Sâmbetei, Fereastra Mică.  Aceasta împreună cu alţi patru turişti au petrecut noaptea dintre ani  în refugiul de pe Vârful Moldoveanu.  ,,Prietenii care o însoţeau au crezut că a decedat şi  nu au anunţat evenimentul. Mai mult aceştia au montat cortul şi au mai dormit o noapte pe munte. La întoarcere, colegii mei au văzut că  lipsea un turist din grup şi atunci au aflat că tânăra a căzut. S-a format o echipă de salvare care a  plecat în misiune. După două ore au găsit victima  în comă şi cu  degerături la membre. Colegii tinerei erau la Cabana Valea Sâmbetei şi când au auzit că fata trăieşte au rămas fără cuvinte. Cazul a fost spectaculos, tânăra a rezistat 25 de ore sub zăpadă şi două luni a stat în comă. După şase luni după ce s-a recuperat a venit să ne cunoască, să ne mulţumească şi să-şi continuie traseul de unde a căzut.  A fost şocată când a văzut unde a căzut, iar colegii ei au abandonat-o” a mai povestit  Lucia Lungu.

Cu piciorul rupt s-a târât o zi şi o noapte

Un turist englez care venise  în delegaţie la o fabrică în Braşov a urcat în Munţii Făgăraşului într-un weekend. În zona cabanei Turnuri a căzut şi s-a ales cu o fractură de femur la membru inferior. ,,Turistul a coborât din munţi târându-se o zi şi o noapte. Când a ajuns la Sumerna un localnic l-a găsit şi l-a transportat la Spitalul Orăşenesc Victoria unde eu eram de serviciu. Era epuizat, plin de răni, iar hainele erau rupte. I-am acordat primul ajutor, l-am perfuzat  şi a doua zi a fost transportat cu ambulanţa la Spitalul Judeţean Braov. Bărbatul avea asigurare mare, iar sora lui a făcut demersuri şi un avion particular l-a preluat de la Gimbav. Acest turist avea un corp atletic, nu s-a pierdut cu firea deşi nu putea să  meargă şi a reuşit să ajungă la baza masivului’’ a mai relatat  Lucia Lungu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here