,,Voi convoca plenul la casa de cultură  şi atunci să văd cine nu votează”. Vi se pare cunoscută afirmația? Aparține primarului Făgărașului și a fost spusă în iulie 2019 , atunci când cosilierii majoritari din Legislativ au respins proiectul de hotărâre privind folosirea creditului contractat pentru Ocolitoare la reabilitarea străzii D-na Stanca și pentru lucrările de la Cetate, investiții care erau déjà bugetate.

  • ,,Primarul  a dat de înţeles că nu vrea să aibă niciun fel de dialog cu noi,   că proiectul trebuie să treacă neapărat. A  spus că nu se va lăsa până nu va obţine HCL-ul. Dar aici nu este vorba despre cine este mai şmecher, e vorba despre o chestie legală, că legislativul îşi face treaba în interesul cetăţenilor, pentru dezvoltarea Făgăraşului. Ne-a amenințat că organizează ședința la Casa de cultură” spunea atunci consilierul local PSD,  Ion Negrilă, în asentimentul majorității din Legislativ.

Este o situație similară cu cea creată în acest mandat, de data aceasta subiectul fiind bugetarea participativă. Forțarea votului consilierilor locali majoritari într-o ședință la casa de cultură, când s-a ajuns și la agresiuni verbale și fizice.

De ce a fost  respinsă iniţiativa primarului în vechiul mandat

Prin vocea prof. Ion Negrilă, grupul de consilieri locali care s-au opus iniţiativei primarului,  susţineu că  la momentul  aprobării creditului, primarul le-a dat asigurări că există toate avizele pentru Ocolitoare.

  • ,,Am  aprobat HCL prin care se bugetau banii pentru reabilitarea străzii Doamna Stanca de la bugetul local  şi tot aunci am aprobat un împrumut care era destinat ocolitoarei Făgăraşului.  Din toate  informaţiile care ne-au fost puse la dispoziţie de către Executiv  nouă, consilierilor locali,  reieşea faptul  că există toate avizele, că nu există niciun fel de problemă, iar când se fac toate licitaţiile şi  se semnează contractele, aveam o perioadă de un an de graţie, banii se vor duce  pe  ocolitoare, o investiţie majoră pentru Făgăraş  pe care toată lumea o cere şi  toată lumea  a promis-o. Împrumutul a fost clar, ocolitoarea. În cadrul plenului ni s-a arătat o adresă primită de primar de la Minister prin care se spunea că aprobările sunt pe circuitul ministerial. Nu ştim când s-a primit, mai ales că primarul a spus că n-a vrut să o arate până în iunie, păi dacă este aşa noi, consilierii, de ce mai suntem aici. În comisii nu ni s-a prezentat situaţia.  În plen s-a cerut doar aprobarea banilor pentru D-na Stanca. În comisii nu s-au discutat detalii. Nici nu ni s-a prezentat proiectul tehnic pentru strada D-na Stanca, doar sumele.   Una e să votezi 10.000 lei pentru a susţine un eveniment benefic în Făgăraş şi alta este să votezi 25 de milioane pentru a se duce ulterior într-o parte şi alta. Aş sugera să suspendăm  nişte finanţări pentru evenimente şi banii să fie alocaţi pentru D-na Stanca.   De 30 de ani se vrea ocolitoarea, atunci să o facem. Nu este vorba despre blocaje, de partide, cum vrea primarul să se creadă.  Noi nu votăm decât ceea ce am discutat atunci când s-a luat împrumutul” explicau atunci consilierii.

Era vorba despre  creditul contractat de Primăria Făgăraş în anul 2017, decizie aprobată de Legislativ prin HCL 255/29 noiembrie 2017, iar primarul voia, în 2019,  să  obţină aprobarea CL pentru a reabilita strada D-na Stanca folosind o parte din acel credit.

Povestea reabilitării străzii D-na Stanca

Aşa cum arată documentele privind reabilitarea străzii D-na Stanca, investiția a fost aprobată  în mandatul trecut  la valoarea de  1.800.000 lei,   iar proiectul  a costat 217.750 lei.    În ședința CL Făgăraș din 7 august 2019, consilierii aveau de analizat proiectul privind reabilitarea străzii D-na Stanca. Era un proiect tehnic întocmit de SC Beta Cops SRL în baza Contractului nr. 20.0663 încheiat la data de 29 iunie 2018 cu Primăria Făgăraș. Firma propunea 2 variante pentru reabilitarea acestei străzi.

  •  Varianta 1 prezenta lucrări în valoare de 4.523.379,73 lei inclusive TVA și prevedea:

,,-Lățime sistem rutier: 9 metri cu 2×3,5 m parte carosabilă (o bandă pe sens) și 2×1 piste biciclete.

-Mai prevedea trotuare reabilitate (2.402 mp), trotuare noi (4.098 mp), suprafață carosabil reabilitată (9.517 mp), suprafață carosabil nouă (2.320 mp), canalizare plivială“.

  • Varianta II prezenta lucrări în valoare totală maximă de 5.196.646,18 lei inclusive  TVA.

,,-Lățime sistem rutier: 12 metri format din 2×3,50 m parte carosabilă (o bandă pe sens)  și 2×2,50 m spații parcare“. 

– Suprafață carosabilă reabilitate 9.517 mp, suprafață carosabilă nouă 5.255 mp, trotuare noi 4.098 mp, trotuare reabilitate 1.859 mp, canalizare pluvială.

Consilierii locali au votat Varianta a  II-a în plenul la care au fost convocați de primar la 7 august 2019, mandatul trecut.

Mai mult, Ioan Popescu, inginer la firma proiectantă, a explicat

,,Se vine pe patru benzi și toți cei care stau pe partea dreaptă a drumului, sens spre Sibiu, în dreptul parcării (cea de lângă strada Vlad Țepeș) le vom face o bandă de retragere pe banda a doua din marcaj și vor putea să întoarcă. Pentru cele cinci case de la ieșire din Făgăraș spre Sibiu, provizoriu până se face centura și va apărea la ieșirea din oraș un giratoriu mare, tot din marcaj, vom reduce prima bandă și rămân două benzi pe care le vom separa prin linie discontinuă și vor putea ieși și vor face stânga“.

Altfel decât impunea HCL

În realitate, la finalizarea lucrărilor, reabilitarea străzii D-na Stanca arată cu totul altfel decât au votat consilierii locali în 2019. Sunt două benzi pe sens și nici urmă de parcări laterale de-a lungul străzii. Cu alte cuvinte nu s-a respectat nici proiectul plătit din banii publici și nici HCL 209/2019. Să nu mai amintim de solicitările făgărășenilor care locuiesc în respectiva zonă.

  •  ,,Reabilitarea străzii Doamna Stanca din Municipiul Făgăraș a fost un proiect în care ambiția unor factori decidenți a detronat legea, hotărârea Consiliului Local și chiar proiectul tehnic. Prin modul în care s-au dus la îndeplinire prevederile Legii 50/1991, ale HCL nr. 209 din 07.08.2019, ale proiectului tehnic și ale indicatorilor tehnico-economici aprobați în Consiliul Local, Primăria Făgăraș aruncă în derizoriu respectarea unor acte normative.  HCL nr 209 din 07.08.2019   face referire la consultarea cu cetățenii riverani, din 01.08.2019, de la fața locului, ca și când de aici ar rezulta un acord.   Proiectul tehnic a fost pus în executare fără respectarea normelor rutiere menționate în Legea 50/1991 a construcțiilor și contrar Hotărârii Consiliului Local“ explică fostul consilier local Cosmin Poparad, care a votat proiectul de hotărâre.

Fostul ales local invocă  certificatul de urbanism și autorizația de construire care au fost încălcate.

  • ,,Marcajele rutiere nu au fost realizate în concordanță  HCL 209/2019 care prevede amenajarea a 1 banda pe sens de 3,5 m și 1 bandă laterală de 2,5 m pentru parcare. În realitate sunt 4 benzi de rulare auto a câte 3m! Modul în care a fost executată lucrarea pune în pericol siguranța pietonilor care circulă pe trotuarele de pe marginea DN1 (cu lățimea de 1 m pe anumite segmente de drum), cu toate ca domnul primar declara în 2019, că trotuarul o să fie de minim 1,7m. Siguranța circulației rutiere nu e respectată prin trecerea bruscă de la 4 benzi la două (respectiv una pe sens) în giratoriu și la intrarea pe podul de peste Râul Racovița. Au disparut zonelor verzi-tampon, alveolele, arborii, cu un impact negativ în privința protecției pietonilor. Persoanele cu dizabilități nu au vreo șansă de a se deplasa pe oricare trotuar de pe marginea DN1, pe întreg aliniamentul străzii pentru ajunge cu mijloacele specifice de deplasare (scaun cu roți), dinspre centrul orașului, în zona Spitalului Municipal sau a Ambulatorului“ explică fostul consilier Cosmin Poparad care se întreabă  de ce  primarul nu și-a respectat cuvântul dat în fața cetățenilor cu privire la lărgimea trotuarelor să fie de cel puțin 1,7 m. (Lucia BAKI)

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here