Ocolitoarea este adusă obsesiv  în atenția făgărășenilor de către primar pentru  tot soiul de aprobări, dar cu nicio noutate care să tranșeze subiectul. Este aceeași Mărie cu aceeași pălărie, cum ar spune omul de rând, adică vorbe în vânt. Dacă l-am cita pe primar, în 2016 a spus că în 3 luni se va circula pe Ocolitoare, apoi, prin 2018,  a convins cetățenii să fie de acord să contracteze un credit pentru a lucra la șoseaua de centură. Creditul l-a luat, dar a cheltuit banii pentru diverse ,,lucrări“ nicidecum pentru Ocolitoare. Și-a făcut apoi un alai, prin 2019, cu care a amăgit din nou electoratul că va lucra la Ocolitoare pentru că a preluat drumul în patrimoniul municipiului. A și imortalizat momentul! În plin scandalul creat de el pentru a  justifica banii cheltuiți pentru amfiteatrul de la terasa Litoral și fântâna arteziană unde nu s-a lucrat nimic, a mințit din nou, spunând că în 2 ani Făgărașul va avea centura funcțională. Apoi, în atenția CL Făgăraș a adus Ocolitoarea în ședințele de plen din septembrie, noiembrie, 1 decembrie, iar acum din nou, în ședința din 19 ianuarie 2023. Dar cu nicio noutate. Nu se anunță termene asumate, nu se anunță fonduri atrase pentru investiție, ci sunt rostogolite aceleași promisiuni, aceiași indicatori tehnico-economici, aceleași firme plătite pentru aceleași documentații. Ocolitoarea Făgărașului a fost chinuită ani la rând de   primarii înscăunaţi în funcţii, dar ultimul excelează în promisiuni deșarte care golesc însă bugetul local cu viteza luminii. Ocolitoarea Făgăraşului rămâne  însă tot un drum de ţară pe care ciobanii îşi plimbă oile.  În ultimii 6 ani, din pixul primarului  au fost plătite din banii făgărășenilor studii, proiecte tehnice pe bandă, au fost licitații, dar însă  anulate pentru ilegalități și deficiențe majore de către autorităţi, ANAP CNSC.

Ocolitoarea s-a poticnit în bugetul local 

În această săptămână, joi de la ora 18.00, se aruncă în fața făgărășenilor un nou proiect HCL care, conform conținutului, ar modifica  din nou  indicatorii tehnico-economici, cei care au fost déjà modificați luna trecută. Reamintim că proiectul Ocolitoarei a fost încredințat firmei Road Construct SRL, o firmă de casă a primăriei, ale cărei documentații, în cazul acestei investiții, au fost criticate și respinse de autoritățiile în domeniul construcțiilor și licitaților.

  •  Valoarea totală a investiției este de 61.037.485,94 lei însemnând 12.334.293,73 euro. Un simplu calcul ne arată că pentru 1km de șosea se vor plăti 2.082.791 euro, ținând cont că șoseaua are 5,922 km.
  •  Primăria a atras pentru Ocolitoare doar 16.000.000 lei prin programul național Anghel Saligny.
  •  Restul sumei, de 45.037.485,94 lei, conform documentației, se va asigura de la bugetul local.

Lucrările la Ocolitoare, în bani

De ce costă un km de drum cu 2 benzi peste 2 milioane de euro? Pentru că așa le-au ieșit din condei calculele. Dacă privim spre devizul Road Construct se poate vedea că 80% din valoarea investiției înseamnă lucrări la Ocolitoare, adică 49,2 milioane de lei, iar 20%, adică 11,8 milioane de lei, se duc pe studii de tot felul.  Dar să le luăm pe rând.

  •   Pentru obținerea și amenajarea terenului- 3.708.301,80 lei din care pentru teren-1.190.000 lei și pentru amenajarea terenului- 2.201.500 lei.
  •   Pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului- 1.785.000 lei
  •   Pentru proiectare și asistență tehnică- 2.647.564,61 lei din care

-studii -40.460 lei

-studiu de fezabilitate- 109.480 lei

-consultanță-89.250 lei

-organizare proceduri de achiziție-89.250 lei

-documentaii pentru obținerea avizelor-23.800

-expertiză tehnică-9.520 lei

-verificare tehnică-41.650 lei

-proiect tehnic- 1.532.953 lei

-proiectare- 1.707.883 lei

  •   Cheltuieli pentru investiția de bază- 49.203.422 lei
  •   Alte cheltuieli-3.693.196,65 lei

-organizare de șanter-1.058.234 lei

-comisioane pentru costul creditului-494.693 lei

-cheltuieli neprevăzute-2.140.268,99 lei

Conform raportului de specialitate ce însoțește proiectul HCL care invocă proiectul întocmit de Road Construct  se vor executa următoarele lucrări:

  •  lucrări la drum, lungime 5.922 m, lățime 8,5m
  • amenajări pentru scurgerea apelor
  • lucrări de artă, însemnând  2 poduri
  • lucrări hidrotehnice  la pod peste pârâul Berivoi
  • montarea a 2  stații de biciclete-20 porți. Deși ANAP și CNSC au sancționat Primăria Făgăraș în acest caz, aceasta a păstrat stațiile de biciclete în proiectul scos la licitație. ,,Valoarea  aferentă amenajării bike-sharing, inclusiv 20 de biciclete care trebuie achiziţionate, nu poate depăşi 1% din valoarea estimată a contractului de proiectare şi execuţie” susţinea în fața ANAP una dintre firmele participante la  licitație, afirmând totodată  că toate cerințele legate de bike shering duc la o documentaţie de atribuire restrictivă. Adică o altă ,,afacere“ a primăriei.

Exproprieri

Tot pentru Ocolitoare, Primăria Făgăraș va plăti din banii făgărășenilor peste 23.000 euro pentru cele 12 ha de teren din preajma digului de la Olt, pe unde va trece Ocolitoarea.   Conform documentațiilor, este vorba despre o suprafață totală de teren  de 121.958 mp care va fi preluată de Municipalitate, despăgubirile ridicându-se, conform evaluatorului, la 117.825,19 lei, respectiv 23.804 euro, bani plătiți proprietarilor de la bugetul local. Sunt exproprieri similare cu cele legate de coridorul de mobilitate urbană, când în 2018,  au fost despăgubiți câțiva proprietari   cu o jumătate de million de euro de la bugetul local, fără să se facă nimic cu acele obiective preluate de primărie.

De unde vin banii pentru Ocolitoare

Conform HCL nr. 254 din data de 26 noiembrie 2020, care aproba studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici, (prima rundă întrucât au urmat și alte aprobări similare) valoarea investiției era de  61.037.485 lei, atât cât este și în prezent.   Durata execuției prevăzută în HCL era de 24 luni din care 2 luni proiectarea. Certificatul de urbanism nr. 63 pentru această investiție a fost emis de Primăria Făgăraș de aproape 3  ani, încă de la data de 16 aprilie 2020.  Dar este pus la sertar.  Prin programul guvernamental ,,Anghel Saligny“ s-a aprobat  suma de 16 milioane de lei pentru ocolitoarea Făgărașului. A fost contractat acel credit în 2018,  banii însă s-au evaporat, iar comisioanele pentru acesta, stipulate în proiect, sunt de  494.693 lei. Nu sunt cuprinse în valoarea investiției ratele la credit întrucât împrumutul  se mai află în perioada de grație, adică se plătesc doar dobânda, taxe și comisioane. (Lucia BAKI)

 

 

 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here