După profesori, Guvernul are o nouă problemă și este amenințat de o grevă a ceferiștilor. Luni, 29 mai, angajații din domeniul feroviar ies în stradă și protestează în fața Ministerului Transporturilor.
Nemulțumirile angajaților CFR sunt legate de degradarea condițiilor de muncă și insistă pentru aplicarea statutului personalului feroviar. În plus, ei solicită și aprobarea bugetelor pentru companiile feroviare de stat. Reprezentanții sindicali amenință chiar cu o grevă generală în jurul datei de 1 iulie.
”Ceferiştii ies în stradă la mitinguri de protest organizate de Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, în 29.05.2023 şi în 26.06.2023, între orele 10.00-12.45, lângă Parcul din faţa Ministerului Transporturilor şi lângă parcarea din faţa Ministerului Transporturilor pentru că vrem Bugetul aprobat şi Statutul aplicat şi sunt hotărâţi ca să protesteze împreună şi cu celelalte Federaţii Sindicale Feroviare în faţa sediului Guvernului României pentru aprobarea de către Guvernul României a BVC-urilor: CFR Călători şi CFR Infrastructură pe anul 2023 şi pentru aplicarea Legii nr. 195/2020 privind Statutul Personalului Feroviar la Ceferişti de la 01 iulie 2023”, a declarat preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim, conform news.ro.
Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, a anunțat că angajații de la CFR ar putea declanșa o grevă generală în timpul verii, în semn de protest față de neaplicarea Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar, informează clubferoviar.ro.
Grevă la CFR din cauza salariilor
„Din 20 iunie 2023 federațiile sindicale feroviare de la CFR Infrastructură pot începe parcurgerea etapelor de grevă generală și în jurul datei de 1 iulie 2023 și federațiile sindicale feroviare de la CFR Călători. Legea privind Statutul personalului feroviar, Legea 195/2020 este în aplicare de la 1 ianuarie 2023, dar având contract colectiv de muncă, scrie în lege că se aplică contractul colectiv de muncă, dar nu mai mult de șase luni”, a declarat Rodrigo Maxim.
Acesta a estimat la 40.000 numărul salariaților CFR care ar putea întrerupe lucrul, principala revendicare fiind legată de creșterea salariilor. „Gândiți-vă că un mecanic de locomotivă debutant are salariul minim pe economie, 3.000-3.500 de lei, la fel și un inginer, nu se mai face diferența. Practic avem o salarizare de necalificați, nu se poate”, a declarat Maxim într-o intervenție la B1 TV.
Liderul sindical a spus că o altă revendicare este legată de faptul că bugetele companiilor feroviare de stat nu au fost încă aprobate, motiv pentru care funcționarea acestora are de suferit. „Nu avem nici bani pentru piese de schimb. Vor fi trenuri insuficiente, vagoane insuficiente. Bugetele de venituri și cheltuieli nu au fost aprobate nici acum de Guvernul României. De asta ceferiștii sunt hotărâți în primul rând să iasă în stradă, pentru că vor fi din nou înjurați de călători, apostrofați. Dar nu este vina lor, este vina Guvernului României, care refuză să aprobe bugetele, atât la CFR Călători, cât și la CFR SA”, susține sindicalistul.
Protest al mecanicilor la Ministerul Transporturilor
Deocamdată, până să se ajungă la grevă, sindicaliștii vor recurge la proteste de stradă. Primul dintre ele va avea loc luni, fiind așteptați circa 700 de mecanici de locomotivă. Sunt așteptați și membri ai Uniunii Sindicatelor din Spitalele CFR și de la alte sindicate din confederația Meridian.
Un nou protest de stradă este preconizat pentru data de 26 iunie. Ambele proteste vor avea loc în intervalul orar 10.30-12.45, manifestanții adunându-se în fața Palatului CFR din București, unde își au sediile Ministerul Transporturilor și CFR Călători.
Ultima dată când angajații statului din domeniul feroviar au întrerupt lucrul a fost pe 20 decembrie 2021, la scurtă vreme după ce ministru al Transporturilor devenise Sorin Grindeanu. Motivul nemulțumirii a fost prorogarea aplicării unor prevederi din Statutul personalului feroviar până la 1 ianuarie 2023. Însă după negocieri, sindicaliștii au fost convinși să reia lucrul.
Însă cea mai amplă grevă din istoria recentă a avut loc în 2005, protestul întinzându-se pe durata a nu mai puțin de 23 de zile. Atunci nu s-a ajuns la o soluție negociată, greva încetând în urma unei sentințe judecătorești, pronunțate de către Curtea de Apel București.