Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), prin Direcția Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Braşov, a scos la licitaţie două contracte pentru exproprieri pe primele două loturi ale Autostrăzii Sibiu – Făgăraş. Contractele au o valoare de până la 17 milioane lei şi vizează aproape 4.000 de imobile (case şi terenuri) în judeţul Sibiu, respectiv peste 2.300 de proprietăţi în judeţul Braşov.  „Întocmirea documentaţiilor cadastrale individuale şi a rapoartelor de evaluare în vederea dobândirii prin expropriere/transfer a imobilelor necesare proiectării şi execuţiei obiectivului de investiţie „Autostrada Sibiu – Făgăraş”: Lotul 1 pe raza a 8 UAT-uri din judetul Sibiu pentru un număr de 3989 imobile; Lotul 2 pe raza a 9 UAT-uri din judeţul Braşov pentru un număr de 2328 imobile”, se arată în anunţul publicat miercuri, 13 septembrie, în SEAP. Reamintim că în perioada 27 februarie – 31 martie, reprezentanții Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Brașov au  desfășurat campania de colectare a documentelor care atestă dreptul de proprietate asupra terenurilor afectate de Autostrada Sibiu – Făgăraș. Culoarul de exproprieri afecta următoarele unități administrativ-teritoriale: Arpașu de Jos, Avrig, Beclean, Boița, Cârța, Drăguș, Făgăraș, Mândra, Porumbacu de Jos, Racovița, Recea, Tălmaciu, Turnul Roșu, Ucea, Viștea și Voila.   Valoarea estimată a despăgubirilor individuale estimate de expropriator este de 11,892 milioane de lei. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiţii ,,Autostrada Sibiu – Făgăraş”, este necesar a fi expropriată o suprafaţă de 7.538.451 mp, reprezentând 7.315.427 mp teren şi 223.024 mp construcţii. Suprafaţa totală necesară a fi expropriată este aferentă unui număr de 5.707 imobile proprietate privată.

Despăgubiri de 1,59 lei/mp

Pentru un mp de teren, statul plătește o medie de 1,595 lei, însemnând cel mult 2,1 lei/mp pentru un teren arabil și 0,82 lei/mp pentru tufărișuri.

  • ,,Sumele pe care le primim ca despăgubiri sunt foarte mici față de prețurile practicate pe piață. 1 leu/mp de teren arabil este bătaie de joc. În zona Făgărașului nimeni nu este despăgubit măcar cu 2 lei/mp de arabil“  spun proprietarii care  au fost expropriați.

Ce despăgubiri primesc proprietarii din zona Făgăraș

  • La Făgăraș  se plătește ca despăgubire 1,7 lei/mp teren arabil. Cele mai mari suprafețe  aparțin unor proprietar neidentificați, respectiv  o suprafață de 65.197 mp pentru care se plătește 105.435 lei, o parcelă de 24.086 mp și o alta de 15.468 mp.
  • Cele mai multe parcele afectate de autostradă sunt la Mândra unde despăgubirile prevăd 0,9 lei/mp în cazul fânețelor și de 1,2 lei/mp pentru arabil. Cea mai mare suprafață despăgubită la UAT Mândra este de 15.138 mp.
  • În comuna Recea unde este afectat doar teren arabil despăgubirile prevăd o valoare fixă de 1 leu/mp.
  • Pentru proprietarii din comuna Viștea, despăgubirile prevăd valori de 0,9 lei/mp pentru fâneață și 1,19 lei/mp pentru arabil. Cele mai mari suprafețe de teren afectate de investiție aparțin Comunei Viștea, o parcelă de 13.590 mp (16.308 lei) și alta de 11.036 mp (13.243 lei).
  • UAT Voila este singura comună a cărei pădure este afectată de autostradă. Despăgubirile pentru   pădure prevăd 0,87 lei/mp. La Voila se plătește 0,9 lei/mp la fâneață și pășune și 1,19 lei/mp pentru teren arabil. Cea mai mare suprafață afectată de pe raza comunei Voila aparține unui proprietar și are  2,8 ha pentru care va fi despăgubit cu 34.436 lei.
  • Pentru comuna Drăguș despăgubirile pentru arabil sunt calculate la 1,2 lei/mp, iar pentru fâneață 0,9 lei/mp.
  • Proprietarii din comuna Beclean vor fi despăgubiți cu 1,19 lei/mp pentru terenurile arabile și cu 0,82 lei/mp pentru tufărișuri.
  • În cazul comunei Ucea, despăgubirile pentru terenurile arabile afectate sunt evaluate la 1 leu/mp, pentru fâneață și pășune cu 0,9 lei/mp. Cea mai mare suprafață afectată de investiție pe raza comunei Ucea este o pășune de 63.072 mp pentru care despăgubirile ating valoarea de 56.765 lei.
  • Comuna Arpaș primește pentru 1 mp de teren arabil 1,8 lei.

Autostrada trece prin două județe

Autostrada Sibiu – Făgăraş va face parte din reţeaua TEN-T Core care va traversa România Vest – Est, pe ruta Nădlac – Arad – Timişoara – Lugoj – Deva – Sibiu – Bucureşti – Constanţa. Obiectivul de investiţie Autostrada Sibiu – Făgăraş face parte din rețeaua rutieră TEN-T Central, obiectivul fiind, de asemenea, cuprins în Master Planul General de Transport, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666/2016, fiind identificat în cadrul Anexei nr. V.   Traseul autostrăzii Sibiu – Făgăraş se va desfăşura între localitatea Boiţa, judeţul Sibiu la intersecţia cu Autostrada Sibiu – Piteşti şi municipiul Făgăraş. Traseul este amplasat pe teritoriul administrativ a două judeţe:

  •   judeţul Sibiu de la km 0+000 – km 38+300 , oraşele Tălmaciu , Avrig şi comunele Boiţa, Turnu Roşu, Racoviţă, Porumbacu de Jos,Cârţa, Arpaşu de Jos respectiv
  •  judeţul Braşov de la km 38+300 – km 68+050 comunele Ucea, Viştea,Voila, Drăguş, Beclean, Recea, Sâmbăta de Sus, Mândra şi Municipiul Făgăraş.

Autostrada Sibiu – Făgăraş are o lungime de 68,05 km şi se împarte în 4 tronsoane distincte:
• Tronsonul 1 – km 0+000 – km 14+253 are o lungime de 14,253 km între localităţile Boiţa şi Avrig – Marsa( DJ 105G)
• Tronsonul 2 km 14+253 – km 34+175 are o lungime de 19,922 km între localităţile Avrig – Marsa( DJ 105G) şi Arpaşu de Jos ( DN1)
• Tronsonul 3 km 34+175 – km 51+785 are o lungime de 17,610 km între localităţile Arpaşu de Jos ( DN1) – Sâmbăta de Sus ( DJ 105B)
• Tronsonul 4 km 51+785 – km 68+050 are o lungime de 16,265 km Sâmbăta de Sus ( DJ 105B) – municipiul Făgăraş

 Licitație nefinalizată după un an

La peste un an de la lansarea licitaţiei, CNAIR nici măcar nu a desemnat câştigătorii loturilor 1 şi 2, termenul oficial pentru evaluările tehnice/financiare fiind 15 şi 29 septembrie, dar nu se exclud prelungiri.


Cinci oferte pentru Lotul 1

Constructori din Austria – cu filială în România, Italia și Turcia – au depus oferte la contractul de 2 miliarde lei pentru primul lot al Autostrăzii Sibiu – Făgăraș. Sunt cinci oferte pentru proiectarea și execuția lotului Sibiu – Mârșa, un tronson cu o lungime de 14 kilometri, depuse de : PORR CONSTRUCT SRL, WEBUILD SPA – MILANO, KOLIN INSAAT TURIZM SANAYI VE TICARET A.S.; MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S., MAPA INSAAT VE TICARET ANONIM SIRKETI. Câștigătorul acestui contract va avea la dispoziție 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru construcția celor 14,25 km ai acestui tronson. 15 septembrie e termenul de evaluare.

Șase pentru Lotul 2

Șase constructori din România, Italia, Turcia și Ucraina au depus oferte la contractul pentru proiectarea și execuția lotului 2 al Autostrăzii Sibiu – Făgăraș, a anunțat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. Este un lot scos la licitație încă din noiembrie 2022, dar suspendat pentru două luni după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a admis contestațiile WeBuild (Astaldi). Cele șase oferte au venit de la PORR Construct SRL – subsidiara din România a constructorului din Austria, WEBUILD SPA – MILANO (Italia), KOLIN INSAAT TURIZM SANAYI VE TICARET A.S. (Turcia), MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S. (Turcia), MAPA INSAAT VE TICARET ANONIM SIRKETI (Turcia), Asocierea AUTOMAGISTRAL PIVDEN – ROSTDORSTROY (Ucraina). Tronsonul 2 are o lungime de 19,92 km și o valoare estimată a contractului de 1.713 miliarde de lei, fără TVA. Perioada de proiectare și execuție pentru acest tronson este de 48 de luni, din care 12 luni perioadă de proiectare și 36 de luni perioadă de execuție a lucrărilor. 29 septembrie e termenul de evaluare. „În perioada următoare, Comisia de Evaluare va analiza ofertele în conformitate cu prevederile documentației de atribuire și cu legislația în vigoare în domeniul achizițiilor publice”, afirmă Cristian Pistol, directorul CNAIR (foto 2).

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here