Explozie a prețurilor la energia electrică și gaze. Unii consumatori au primit déjà facturi  și cu 200% mai mari. Alţi consumatori au fost déjà anunţaţi de furnizorul de gaze că  le va creşte factura cu peste două sute de procente de la 1 octombrie.  După luna septembrie facturile la energie şi gaze îi va arde la buzunare pe români chiar dacă au semnat contracte cu furnizorii care le-au promis tarife mici pe piaţa liberă. Vestea şi mai rea dată de experţii în energie este aceea că tarifele vor creşte lună de lună.   Guvernanții  spun că o soluție ar fi aplicarea din această iarnă a legii consumatorului vulnerabil. Mai exact, se vor da ajutoare între 160 și 500 de lei pentru sezonul rece. Beneficiari sunt însă doar românii cu venituri foarte mici. Pentru ceilalți, soluția ar fi să devină mai ponderați atunci când consumă energie electrică, spun oficialii. „Cel mai ieftin megawatt de energie este cel pe care nu-l consumăm” a declarat  George Niculescu, secretar de stat în Ministerul Energiei. Deocamdată, piața concurențială a adus doar scumpiri, atât ca urmare a unei liberalizări prost făcute, cât și după creșterea prețurilor energiei și a gazelor pe bursă, spun experții. Potrivit Institutului Național de Statistică, tarifele pentru curent și gaze au crescut cu 23, respectiv 20 la sută, din decembrie și până în iulie.

 Facturi mari din cauza liberalizării haotice a pieţei energiei electrice

 Facturile la energie electrică au crescut considerabil în ultimele luni,  iar scumpirile par a nu se opri aici. Creșterea prețurilor vine în contextul liberalizării haotice a pieței energiei electrice. Autoritatea Națională pentru Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) arată că a primit mii de plângeri din partea consumatorilor casnici care spun că facturile primite nu corespund cu cât au consumat sau că pur și simplu s-au trezit cu prețuri mai mari. În medie, de la începutul anului și până acum prețul mediu al energiei a fost de 64 de euro MWh pe piața spot a bursei OPCOM, după cum a precizat ministrul Energiei. Experții în energie spun că anul acesta consumul de energie electrică a crescut atât la consumatorii casnici, cât și la consumatorii industriali, iar ca urmare a crescut și prețul la energie.  „Eu, ca furnizor, dacă știu că am o mie de clienți în portofoliu, care consumă 20 de MWh/ oră, o să cumpăr cantitatea asta înainte, prin contracte pe termen lung. Dar s-ar putea ca 80 de clienți să-mi plece. Și atunci cumpăr numai 80% din cantitatea necesară. Iar diferența de energie o cumpără de pe piața zilnică pentru a acoperi fluctuația de clienți. Și aici intervine abilitatea fiecăruia. Și de aici și prețul”, explică Silvia Vlăsceanu, expert în energie. Experta în energie susține că prețul la energie electrică din România este mult influențat de prețul certificatelor de dioxid de carbon.

 ,,Dublările de preţ sunt absolute artificiale”

Expertul în energie Ionuț Puricaa explicat că pentru majorarea preţului la energie sunt motive obiective și subiective. ,,Anul trecut a fost o perioadă, din cauza pandemiei, cu consum mai scăzut și cu câștiguri mai mici ale companiilor de energie. Anul acesta toată lumea încearca să recupereze pierderile respective și apare tendința de creștere a prețurilor, până la un punct obiectivă, dar apoi începe să devină subiectivă. Dincolo de o creștere rezonabilă, dublările de preț sunt absolut artificiale. Există fluxuri în economie, cum e energia care au impact cumulativ pe restul economiei. Creșterea prețului în energie se propagă în economie, în prețul transportului, al produselor de diverse feluri, ceea ce conduce la prețuri foarte mari și la posibilitatea închiderii unor întreprinderi unde prețul energiei e mare în costul de producție, iar șomerii de acolo vor deveni automat consumatori vulnerabili. Ajungem la prețuri foarte mari, așa cum a fost în Bulgaria acum câțiva ani.Piață liberă înseamnă creșteri și scăderi ale prețurilor. Dacă spunem piață liberă nu înseamnă că oricine poate să pună orice preț pe energie”.

 Se promite sprijin de la stat

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, spune că din această toamnă consumatorii vulnerabili vor primi sprijin pentru plata facturilor, dacă legea va fi aprobată în Parlament.  ,,Consumatorii vulnerabili vor primi încă din această toamnă sprijin pentru plata facturilor la energie şi gaze, dacă legea care permite acordarea acestor ajutoare va fi aprobată în Parlament în septembrie. Vom devansa termenul de aplicare a Legii consumatorului vulnerabil, astfel încât sprijinul să fie acordat începând cu acest sezon rece, nu de anul viitor. Sper ca legea să fie aprobată în Parlament în prima parte a lunii septembrie, astfel încât să putem acorda aceste ajutoare din octombrie-noiembrie. (…) Vorbim de peste 400.000 de consumatori, asta înseamnă de gospodării”, a declarat  ministrul Energiei, Virgil Popescu. Banii vor veni de la bugetul de stat, în principal din dividendele acordate de companiile energetice. Ministrul a precizat că preţul mediu al energiei de la începutul anului până la 31 iulie a fost 64 de euro pe MWh pe piaţa spot a bursei OPCOM. ,,Nu 100, nu 1.000 de lei, nu 200. Noi ne uităm la preţul mediu. Există şi vârfuri şi este evident că trebuie să urmărim acest aspect. Principala cauză a creşterii preţului este costul certificatului de CO2 nu doar în România, ci peste tot, acolo unde există energie pe cărbune preţul este foarte sus, 55 de euro costul unui certificat care se adaugă la costurile de producţie şi evident că toţi ceilalţi producători vor beneficia de acest preţ şi vor face profit”, a arătat Popescu. El a sfătuit consumatorii să încheie noi contracte în piaţa liberă, unde preţurile sunt mai mici.

Cine beneficiază de ajutor de încălzire

Limita maximă a veniturilor până la care o persoană poate beneficia de ajutoare pentru încălzire este de 810 lei de persoană în cazul familiilor şi 1.445 de lei în cazul persoanelor singure. Pentru a intra în vigoare actul normativ trebuie adoptat și de Camera Deputaților. Ajutorul pentru încălzirea locuinţei:

– 250 lei lunar pentru gaze naturale
– 500 lei lunar pentru energia electric

– 160 lei lunar pentru combustibili solizi şi petrolieri

Mii de plângeri înregistrate la ANRE

Reprezentanții ANRE spun că au primit peste 10.000 de plângeri în urma schimbării contractelor. „Odată cu liberalizarea pieței de energie, ANRE nu mai are pârghii să intervină asupra prețurilor. După liberalizare, prețurile sunt determinate de cererea și oferta din piață, ca în orice altă țară din lume. Plângerile pe care le-am primit sunt legate de încălcarea unor reglementări ale noastre, legate de facturare, legate de frecvența facturării, de faptul că nu li se răspunde consumatorilor la timp la solicitările lor, explică Marius Vladu, director de la ANRE. Multe dintre reclamațiile primite se referă și la faptul că noul contract de energie ajunge târziu. „Obligația funizorilor este de a răspunde în anumite termene pe care consumatorul nu le înțelege. În momentul în care ai trimis solicitare prin email, prin poștă pentru schimbarea frunizorului, în 5 zile ar trebui să intre în vigoare contractul, dar furnizorii nu pot să prelucreze un număr atât de mare de contracte. Consumatorul primește contractul luna viitoare odată cu factura. Ar trebui angajați sute de oameni pentru a face contracte noi”, a spus Marius Vladu.

Amenzi de peste 8,7 milioane de lei la furnizorii de energie electrică

Pentru că a primit multe reclamații, ANRE a făcut mai multe controale în care au verificat inclusiv încheierea contractului de furnizare a energiei electrice în termen de maximum 5 zile de la data transmiterii de către clientul final a documentelor necesare sau facturarea în perioada cuprinsă între două citiri consecutive ale operatorului de rețea; În urma acestor contracte, ANRE a dat peste 1.600 de sancțiuni, în total, valoarea amezilor a fost de 8.780.000 lei în domeniul energiei electrice și de 8.572.319,79 lei în domeniul surselor regenerabile.

Ce nereguli au constat inspectorii ANRE:

  • nerespectarea termenelor aferente procesului de schimbare a furnizorului;
  • nerespectarea termenului de încheiere a contractului de furnizare;
  • imposibilitatea sau contactarea anevoioasă a furnizorului de către clienți;
  • întârzieri în transmiterea răspunsurilor la solicitările adresate de clienți;
  • facturarea unor consumuri care nu corespund cu realitatea;
  • facturarea unor consumuri pentru consumatori care au schimbat furnizorul;
  • neemiterea/netransmiterea facturilor de energie electrică;
  • nerestituirea sumelor rezultate ulterior regularizărilor;
  • nerespectarea condițiilor de valabilitate ale atestatelor / autorizațiilor, licențelor emise de ANRE;
  • întârzieri în încheierea contractului de furnizare a energiei electrice;
  • neîncadrarea în indicatorii de performanță stabiliți prin standardele de performanță.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here