Chinuită ani la rând de  năstruşnicii primari înscăunaţi în funcţii, Ocolitoarea Făgăraşului a rămas tot un drum de ţară pe marginea căruia localnicii indisciplinaţi îşi descarcă deşeurile din gospodării sau îşi plimbă oile. A fost întotdeauna un basm amăgitor pe care făgărăşenii l-au crezut. În ultimii ani însă au fost plătite din banii făgărășenilor studii, proiecte tehnice pe bandă, au fost licitații, dar toate au fost anulate de autorităţiile de supraveghere a achiziţiilor publice şi a licitaţiilor. Ultimele nouăți legate de Ocolitoare vin tot dinspre Primăria Făgăraș. ,,În 2 ani vom avea Ocolitoarea“ anunță fără să clipească primarul în presa obedientă. În același timp  s-au mai evaporat de la bugetul local alte fonduri,  suma de  69.300 lei fără TVA (14.334,77 euro) pentru  un raport despre mult trâmbițata șosea de centură  a urbei.

Ultima achiziție

În data de 5 septembrie 2022, încă de la prima oră (8.53), Primăria Făgăraș angajează o firmă cu 69.300 lei fără TVA (14.334,77 euro) (platforma SICAP DA31290873) să întocmească ,,raport de evaluare oferte tehnice si financiare de către expert achiziții publice cooptat pe lângă comisia de evaluare pentru procedura de achiziție publică având ca obiect Proiectare, asistența tehnică din partea proiectantului și execuție lucrări pentru obiectivul de investiții  Varianta de ocolire municipiul Făgăraș“.  Firma desemnată, prin încredințare directă, să scrie respectivul raport este tocmai din satul Lumina din județul Constanța și se numește Riconstruct Trade Impex SRL. Tot pentru studii și proiecte pentru Ocolitoare a fost plătită în repetate rânduri și societatea  Road Construct SRL, firma de casă a Primăriei.

Exproprieri și pentru Ocolitoare

Tot pentru Ocolitoare, Primăria Făgăraș va plăti din banii făgărășenilor peste 23.000 euro pentru cele 12 ha de teren din preajma digului de la Olt, pe unde va trece Ocolitoarea. Persoanele care dețin aceste terenuri au fost expropriate.  Conform documentațiilor, este vorba despre o suprafață totală de teren  de 121.958 mp care va fi preluată de Municipalitate, despăgubirile ridicându-se, conform evaluatorului, la 117.825,19 lei, respectiv 23.804 euro, bani plătiți proprietarilor de la bugetul local. Digul amplasat de-a lungul Oltului a fost edificat prin anii 1970 ca urmare a inundațiilor ce se înregistrau în zonă. Apoi a fost amenajat drumul care se vede astăzi de-a lungul digului.  Pentru primul tronson al Variantei ocolitoare va fi expropriată suprafața de 18.379 mp, cu 37.646 lei, respectiv 7.606,81 euro, așa cum propune evaluatorul, însemnând 34 de parcele de teren   amplasate în extravilanul Municipiului Făgăraș și extravilanul Comunei Beclean. Sunt 24 de proprietari persoane fixice,  3 parcele ale Comunei Beclean în suprafață totală de 869 mp, 4 parcele cu proprietari neidentificați  și alte trei parcele ale Municipiului Făgăraș.  Pentru tronsonul 2 al Variantei ocolitoare care se află  la ieșirea spre Beclean,  va fi expropriată suprafața de  11.685 mp,   9 parcele de teren, valoarea despăgubirilor pentru parcelele expropriate de pe tronsonul II fiind de 11.342,92 lei, respectiv 2.291, 96 euro. Pentru tronsonul III al Ocolitoarei va fi expropriată suprafața de  91.894 mp, însemnând teren arabil, curți, grădini și porțiuni de drum. Valoarea despăgubirilor este de  68.836,19 lei, bani proveniți din bugetul local.

De unde vin banii pentru Ocolitoare

Conform HCL nr. 254 din data de 26 noiembrie 2020, care aproba studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici, valoarea investiției era de  61.037.485 lei, ceea ce înseamnă 10,3 milioane de lei pentru construcția unui km de drum. Ocolitoarea are  5,93 km cu 3 intersecții giratorii. Durata execuției prevăzută în HCL este de 24 luni din care 2 luni proiectarea. Certificatul de urbanism nr. 63 pentru această investiție a fost emis de Primăria Făgăraș de peste 2 ani, încă de la data de 16 aprilie 2020.  Finanțarea investiției este însă incertă deși a fost scoasă la licitație. Prin programul guvernamental ,,Anghel Saligny“ s-a aprobat  suma de 16 milioane de lei pentru ocolitoarea Făgărașului.  Restul până la 61 milioane de lei nu are o sursă de finanțare sigură. Investiţia ar presupune, conform documentaţiei,  ,,realizarea unei părţi carosabile, (n.r.viteza de circulaţie de la 50 km/h la 90 km/h), a unui sistem rutier, realizare   scurgeri apă, realizarea a 2 poduri noi cotracanal şi pârâul Berivoi,  realizarea unei semnalizări rutiere corespunzătoare şi realizarea a 2 platforme staţii biciclete”. În proiect nu sunt prevăzute lucrări de consolidare şi nu se asigură accesul la proprietăţi, cel puţin aşa se specifică în cererea de finanţare.   Cererea    Primăriei Făgăraş pentru ,,Anghel Saligy” poartă parafa, pe partea tehnică, a firmei Road Construct, firma de casă a Primăriei Făgăraş.  Se știe că în  bugetul local pentru anul 2022, a fost prevăzută pentru Ocolitoarea Făgărașului doar suma de 420.000 lei. Se mai știe că  Municipiul Făgăraș s-a angajat și la un împrumut bancar, dar banii au fost folosiți la alte lucrări.

Road Construct  ,,a chinuit”  Ocolitoarea

Pentru  Ocolitoare s-au iniţiat o serie de licitaţii chiar dacă nu exista şi finanţarea investiţiei, toate însă viciate.  Autoritatea de supraveghere a licitaţiilor publice  a ,,săpunit” bine Primăria Făgăraş, anulând licitaţiile şi  impunând refacerea documentaţiilor tehnice. Primăria Făgăraş n-a  ţinut cont de măsurile impuse de ANFP şi a perseverat în greşeală. A încredinţat întocmirea documentaţilor tehnice aceleiaşi firme care întocmise o documentaţie tehnică  incalificabilă.  Concret,  în aprilie 2020 firma Road Construct încasa 59.460 lei de la bugetul local al Făgăraşului pentru ,,actualizarea studiului de fezabilitate-varianta de ocolire a municipiului Făgăraş”. Când s-a scos din nou la licitaţie Ocolitoarea, ofertanţii au constatat că greşelile n-au fost remediate nici din studiul de fezabilitate, nici din caietul de sarcini, iar avizele prezentate erau vechi, din 2017. Le-a dat dreptate şi Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), unde au ajuns plângerile a 3 firme de construcţii, instituţie care a anulat licitaţia şi a impus refacerea tuturor documentaţiilor tehnice legate de investiţia Ocolitoarea Făgăraşului.  Cu toate acestea, Primăria Făgăraş a încredinţat tot firmei Road Construct SRL actualizarea studiului de fezabilitate pentru Ocolitoare printr-un nou contract, semnat  la 23 aprilie 2021,   în valoare de 159.460 lei. Concret, ce a greşit Road Construct trebuia să repare tot Road Construct, dar pe banii făgărăşenilor. Prin  Decizia nr. 557/C3/2/200,201, 202 din data de 18 martie 2021,  CNSC   obliga primăria să refacă întreaga documentaţie tehnico-economică  şi să reia  procedura  de aprobare a noilor indicatori  şi să anuleze licitaţia deschisă.

Licitaţii anulate pe bandă

Prima licitaţie a fost înregistrată însă  la 6 noiembrie 2020, dar a fost  anulată la 7 decembrie 2020 pentru  ,,abateri grave de la prevederile legislative”, care „afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului” constatate de ANAP.  Asta în condiţiile în care primarul plăteşte firme fără număr pentru a supraveghea achiziţiile publice ale Primăriei Făgăraş, dar şi proiectanţi care să realizeze priecte de investiţii corecte şi fiabile.   Primăria n-a ţinut cont de condiţiile impuse de ANAP, nu  a implementat măsurile, dar a publicat din nou în SEAP documenaţia de atribuire la 22 ianuarie 2021 (CN 1027846), prin procedura licitaţie dischisă, data depunerii ofertelor fiind 24 februarie 2021.  Ofertanţii investiţiei au sesizat atunci CNSC şi au depus contestaţii. S-a anulat şi acea licitaţie. A urmat și a  patra strigare. La investiţia Ocolitoarea a apărut o prelungire a proiectelor de mobilitate urbană despre care se vorbeşte de vreo 3 ani. Primăria Făgăraş vrea să amplaseze pe ocolitoare 2 staţii de biciclete (bike sharing).   ANAP  şi CNSC au criticat această parte din caietul de sarcini, pe motiv că se îndreaptă spre o singură firmă şi au impus  realizarea staţiilor dre biciclete din alte fonduri şi nu din bugetul Ocolitoarei. Chiar şi aşa  Primăria a păstrat şi de data aceasta respectivele staţii, dar a mai redus din condiţii. Culmea, Primăria face achiziţia de biciclete şi staţii pe care să le amplaseze şi pe Ocolitoare, numai că Ocolitoarea nu există.

Din nou firma Road Construct

În cazul proiectelor de mobilitate urbană, 3 la număr, despre care se tot face vorbire, Primăria Făgăraş le-a scos la licitaţie.  Anunţul de participare la licitaţie nr. CN 1033629  a fost pubicat la data de 27 septembrie 2021  pentru: ,,Servicii elaborare proiect tehnic ( inclusiv asistenţă tehnică din partea proiectantului şi verificarea proiectului tehnic), furnizare şi instalare bike-sharing, sistem integrat de management al transportului şi sistem de management al traficului pentru obectvele de investiţii ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană integrată în zona industrială a Municipiului Făgăraş”- Cod SMIS 119358; ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană în zona centrală a municipiului Făgăraş-Cod SMIS 119359, ,,Modernizarea şi pietonzarea zonei centrale Făgăraş”-Cod SMIS 119360”. Au depus oferte două firme, iar Road Construct este nelipsită.

  •   Wind Technologis SRL reprezentată de Blagoi Roxana Elena. Această firmă îi are ca subcontractaţi pe SC Mondo Com SRL reprezentată de Marian Suciu şi SC Road Construct SRL reprezentată prin Dragoş Alexandru Tiron.
  •   Asocierea de firme Sustainable Urban Mobility Solution ca leader reprezentată de Marian Ionuţ Istrate şi Novensa SRL reprezentată de Florin Marius Drăghici. Prima  firmă din asociaţie îi are ca subcontractanţi pe SC Altmate SRL (Claudiu Bălan), Ventor Grup Consulting (Cosmin Oprea), Opendev ITS SRL (Celestin Domitian Drăgănescu) şi SC F.I.P. Consultng SRL ca terţ (Radu Victor Andronic).

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here