Se anunță a 7-a rundă la Casa de Cultură! Aceleași proiecte de hotărâre de la Bugetarea participativă 2020. Sunt proiecte aprobate, finanțate, dar neefectuate și cu  termene depășite, dar primarul în vanitatea lui cere încă o amânare.  A devenit un lait motiv Bugetarea participativă și parcă un alibi pentru anumite situații înregistrate   la UAT Făgăraș. Joi, 10 noiembrie a.c., plenul a avut loc tot la Casa de cultură, iar publicul a fost format în marea lui parte din angajații din primărie și din instituțiile subordonate. Acest ,,public“ s-a remarcat de data aceasta prin aplauzele prelungite la luările de cuvânt ale primarului, toate la ,,un semn deschisă-i calea….“. Iar când consilierii majoritari au cerut explicații, documente sau au adus critici edilului, la același ,,semn“, porneau aplauzele.  Se știe că funcționarul public este apolitic, dar cel de la UAT Făgăraș prezent în sală pare a fi PSD, precum primarul. Cel puțin astfel a lăsat să se înțeleagă la ședința ordinară de joi, 10 noiembrie.  Și joi, 17 noiembrie, ora 18.00,  consilierii locali sunt convocați tot la Casa de cultură, tot în ședință ordinară. Ca într-un ,,bâlci al deșertăciunilor“, Lăcustă vodă insistă pe proiectele de bugetare participativă, acelea respinse până acum de 6 ori.

Cu arcanul după voturi

Justificările primarului sunt  aceleași: ,,consilierii locali se opun dezvoltării orașului, blochează proiecte“. Așa cum arată acele bannere montate la fosta terasă Litoral și la fântâna de la casa de cultură, confecționate pe bani publici (190 lei plus TVA).  Consilierii locali spun însă că ,,este un circ ieftin al primarului“.

  • ,,Nu ne-a pus la dispoziție toate documentele solicitate, doar cele care se refereau la detalii tehnice, lipsind contractele de execuție și plățile efectuate. Un alt motiv pentru care majoritatea din legislativ  nu votează aceste 2 proiecte se referă la încălcarea regulamentului aprobat pentru acest program. Este ilegal ceea ce ne cere primarul“ au spus consilierii.

Oricum edilul cunoaște déjà rezultatul votului pentru cele două proiecte de bugetare participativă. Tocmai de aceea încearcă să-și atragă măcar un vot lângă grupul de consilieri din preajma lui. A încercat, dar consilierii au rămas fermi pe poziție, apărând legalitatea în activitatea Legislativului.

  •    ,,În Regulamentul programului Bugetare participativă se specifică foarte clar că diferența dintre suma prevăzută în proiectul depus de cetățean va fi completată de acesta din sponsorizări și nu din bugetul local așa cum spune primarul. Am solicitat Prefecturii Brașov și Ministerului Administrației un punct de vedere asupra situației create la Făgăraș. După ce voi primi acest răspuns îl voi face public și voi vota în consecință, până atunci mă voi împotrivi“ a explicat Cristina Paicu, consilier local USR PLUS.

Lucian Cupu: Soluții pentru ieșirea din impas   

,,Primarul Sucaciu complică problemele simple, prin denaturarea situației de fapt, prin încălcarea legilor și prin utilizarea presiunii publice ca instrument pentru a acoperi ilegalitățile și a-și impune un moft. Primăria alocă o parte din bugetul anual, în funcție de Regulamentul votat de CL, pentru bugetarea participativă. În cazul Făgărașului, Regulamentul prevede o sumă maximă de 71.550 lei, echivalentul a 15 mii de euro/proiect. Dacă obiectivul propus de cetățeanul-inișiator al proiectului necesită o sumă mai mare, diferența va fi completată din sponsorizare care va fi susținută de initiator.

Ce a făcut primarul Sucaciu? În baza unei HCL din 2020, comisia din Primărie a atribuit obiectivele ”Terasa Litoral” și ”Fântâna arteziană”   unui anume cetățean.Termenul de execuție era de 6 luni. Apoi s-a obținut  o prelungire. Au trecut mai mult de 2 ani, iar reabilitarea celor două obiective nu a fost realizată!  În octombrie 2022, primarul Sucaciu a inițiat un proiect HCL de prelungire a termenului de execuție pentru cele două obiective, pentru încă un an. Din declarațiile sale, primarul a plătit deja peste 100.000 de lei pe obiectivul ”Terasă Litoral”, deși lucrarea nu a fost executată.

Primarul a convocat 6 ședințe CL (cele mai multe ”de îndată”), probabil în speranța că va schimba opinia consilierilor și va obține voturile necesare acoperirii neregulilor în lanț pe care le-a făcut. A încălcat Art. 51 din Legea Finanțelor Publice Locale plătind suma de peste 100.000 lei, (declarată în emisiunile tv chiar de primar) înainte ca lucrarea să fie executată. A încălcat prevederile contractului de execuție semnat chiar de el ca primar prin depășirea termenului de realizare a obiectivelor. Depășirea pragului sumei alocate, respectiv 71.550 lei/proiect, trebuia asigurată de inițiator din sponsorizări. Ori, prin plata de către primar a sumei din Buget, a fost încălcată legea Finanțelor și Hotărârea Consiliului Local privind Regulamentul Bugetării Participative și a fost ocolită Legea Sponsorizării. Primarul intră abuziv în atribuțiile consilierilor locali și forțează la nesfârșit votul pozitiv, inclusiv prin presiuni publice și mediatice. Se încalcă astfel Art. 85 din Codul Administrativ și dreptul consilierului de a vota liber și neîngrădit. Dincolo de toate acestea, amplasarea unor panouri pe domeniul public cu fotografiile unor consilieri locali care ”au îndrăznit”să aibă o opinie diferită, să discearnă și să aleagă respectarea legilor, în schimbul supunerii față de primarul Sucaciu Gheorghe, precum și textele afișate public, menite să compromită imaginea respectivilor consilieri și să atragă asupra lor oprobriul public, sunt acte care țin de legea penală.

Pentru a respecta legea, primarul ar trebui urgent:

  •  să rezilieze contractul de execuție care a fost încălcat de constructor, prin depășirea termenului legal (din 2020, până astăzi),
  •  să restituie sumele de bani în conturile Bugetului Local, (atât cele acordate în avans pentru lucrări neprestate în perioada contractuală), cu penalitățile aferente
  •  să ceară scuze public consilierilor locali care au  defăimați și supuși oprobriului public.
  •  fiind vorba de un proiect eșuat pe Bugetare Participativă, acesta ar trebui retras, iar reabilitarea celor două obiective să fie realizată de municipalitate, în baza unor proiecte tehnice realizate de specialiști și avizate de Comisia Națională a Monumentelor Istorice, competentă în avizarea lucrărilor aflate în raza unui monument istoric cum este Cetatea Făgărașului“ explică Lucian Cupu, consilier local PNL.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here