În data de 5 ianuarie Ajunul Bobotezei, de regulă preotul merge cu crucea prin sat sau oraş şi sfinţeşte casele oamenilor aducându-l pe Hristos în mijlocul căminului lor, aducând căldura şi candoarea Mântuitorului acolo unde este boală şi suferinţă. Praznicul se referă la Botezul lui Hristos în râul Iordan săvârşit de vărul său, Sfântul Ioan Botezătorul. ,,Acest eveniment a avut loc atunci când Hristos a ajuns la vârsta de treizeci de ani şi înainte de a începe lucrarea oficială a învăţăturii şi, mai târziu, a Patimilor sale pentru mântuirea neamului omenesc. Alegerea acestei vârste pentru începerea activităţii publice a lui Hristos în lume are legătură cu faptul că la treizeci de ani, alcătuirea biologică a organismului omenesc ajunge la împlinire. În plus, la această vârstă, Hristos Se putea face mai uşor primit de către iudei“ (Arhimandrit Hierotheos Vlachos, Predici)

Bază scripturistică

Sărbătoarea Botezului Domnului îşi trage şi ea seva din izvorul scris al revelaţiei dumnezeieşti, care este Sfânta Scriptură. ,,În acest timp a venit Iisus din Galileia, la Iordan, către Ioan, ca să se boteze de la el. Ioan însă îl oprea, zicând: Eu am trebuinţă să fiu botezat de tine şi tu vii la mine? Şi răspunzând Iisus a zis către el: Lasă acum, căci aşa se cuvine nouă să împlinim toată dreptatea. Iar după ce s-a botezat Iisus, îndată a ieşit din apă şi iată cerurile i s-au decshis şi a văzut Duhul lui Dumnezeu pogorându-se ca un porumbel şi viind peste El. Şi iată glas din ceruri care a zis: Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru care bine am voit“ (Matei 3, 13-17)

Botezul Domnului şi Schimbarea la faţă

,,Nu ştiu dacă voi v-aţi gândit-spunea Părintele Teofil Părăian- într-una din predicile sale-şi m-aş bucura să vă fi gândit, că este o legătură între Botezul Domnului nostru Iisus Hristos şi schimbarea la faţă a Domnului Hristos. Poate că nu este întâmplător, dar la fel de bine se poate să fie şi întâmplător-nu avem de unde să ştim-că Botezul Domnului se sărbătoreşte în ziua de 6 ianuarie, iar Schimbarea la Faţă se sărbătoreşte la 6 august. Avem deci două zile de 6: 6 ianuarie şi 6 august. S-ar putea să fie o legătură, s-ar putea să nu fie o legătură, dar în orice caz, între Botezul Domnului şi Schimbarea la Faţă este o legătură, în înţelesul că atât la Schimbarea la Faţă, cât şi la Botezul Domnului Iisus Hristos, Tatăl Ceresc a spus: <<Acesta este Fiul Meu iubit întru care am binevoit>>; în plus, la Schimbarea la Faţă a mai adăugat: <<Pe Acesta să-L ascultaţi>> La Schimbarea la Faţă, cuvintele acestea s-au auzit spuse dintr-un nor, un nor luminos care i-a învăluit pe ucenicii Petru, Iacob şi Ioan şi pe cei vechi-Moise şi Ilie, care erau de faţă. Toţi au căzut cu feţele la pământ şi au auzit cuvintele spuse de Tatăl: <<Acesta este Fiul Meu iubit în Care am binevoit; pe Acesta să-L ascultaţi>> . Este și  cuvântul Maicii Domnului spus la nunta din Cana Galileii, către servitorii de la nuntă: <<Faceţi ceea ce vă spune El>> Deci, dacă facem o legătură între Botezul Domnului, cu cuvintele: <<Spăimântatu-s-au toate de mărirea ta, că tu, Fecioară neispitită de nuntă, ai avut în pântece pe Dumnezeu Cel peste toate şi ai născut pe Cel peste ani, cel ce dăruieşte pace tuturor celor ce te laudă pe tine>> Bineînţeles că toate acestea se întâmplă în existenţa noastră de oameni credincioşi, pe măsura cunoştinţei ce o aduce credinţa“

Sfinţirea firii

Iisus s-a cufundat în Iordan să sfinţească firea cea zidită, stihiile, natura în ansamblul ei iar ierurgiile pe care preoţii le fac cu puterea sa sunt manifestări ale puterii lui Hristos în binecuvîntarea roadelor omului şi a mediului înconjurător în care acestea rodesc. Iisus a mai vrut şi să arate cu adevărat cine este, ca şi pe Muntele Tabor când a fost învăluit de lumina cea nevăzută a dumnezeirii, orbitoare pentru ochii limitaţi ai omului de rând. Căutaţi şi veţi găsi, bateţi şi vi se va deschide, cereţi şi vi se va da! Acesta este secretul armoniei dintre Dumnezeu, om şi natură.

Iordanul

Este locul în care s-a petrecut evenimentul istoric al Botezului Domnului precum şi alte evenimente din Istoria Mântuirii. ,,Depresiunea Iordanului este unică în geografia fizică. Ea s-a format ca rezultat al unei fisuri tectonice şi este cea mai joasă depresiune de pe pământ. Afluenţii Iordanului, alimentaţi de izvoare, se adună în Lacul Huleh, la 70 m, deasupra nivelului mării. La 10 km  Sud de Lacul Tiberiadei râul este deja la 200 m sub nivelul Mediteranei, iar până la capătul de N al Mării Moarte a mai coborît alţi 177 m şi râul se află la 393 m sub nivelul mării.   Acest râu este cel mai mare curs de apă permanent din Palestina şi lungimea sa pe cei 120 km de la lacul Huleh la Marea Moartă este dublată de meandrele sale. Nici un alt râu nu are mai multe referinţe biblice şi nu are o importanţă mai mare“ (Dicţionar Biblic) În momentul în care are loc Sfinţirea cea Mare a apei la râul Iordan făcută de către preoţii ortodocşi, acesta îşi schimbă cursul. Acest lucru se întâmplă o dată pe an. Nimic nu este întâmplător pe lumea aceasta!

Soborul Sf. Prooroc Ioan Botezătorul

Ioan a fost fiul preotului Zaharia şi al Elisabetei care, conform sinaxarelor şi Tradiţiei a fost verişoara primară a Maicii Domnului. El a fost ,,glasul celui ce strigă în pustie: neteziţi căile Domnului“. A fost ultimul Prooroc al Vechiului Testament şi cel care a făcut legătura între Vechiul şi Noul Legământ, între literă şi duh. A fost un adevărat leu al credinţei, un războinic al lui Dumnezeu care a căzut cu eroism pe ,,câmpul de luptă“. Ioan este opusul laşităţii, al conformismului în faţa valorilor care îi leagă pe oameni de o viaţă mult prea pământească. Este modelul tuturor celor care doresc să persevereze, să nu se supună cenzuirii ,,stăpânului acestei lumi“.   Prăznuim Botezul Domnului în Iordan sau Boboteaza, unul din evenimentele importante ale Istoriei Mîntuirii. ,,De asemenea, Boboteaza se mai numeşte şi sărbătoarea Luminilor, după cum spune Sfîntul Grigorie Teologul, datorită iluminării cateheţilor şi a luminii care s-a dat prin Botez. Cuvîntul teofanie (arătarea lui Dumnezeu) provine din fragmentul apostolic ,,Dumnezeu s-a arătat în trup, S-a îndreptat în Duhul, a fost văzut de îngeri, S-a propovăduit între neamuri, a fost crezut în lume, S-a înălţat întru slavă“ (I Timotei 3, 16) şi are legătură mai mult cu Naşterea lui Hristos. Cuvântul Epifanie (arătare) provine din fragmentul apostolic ,,harul mântuitor al lui Dumnezeu s-a arătat tuturor oamenilor“ (Tit 2, 11) şi se referă mai ales la Botezul lui Hristos, pentru că atunci, oamenii au cunoscut harul Dumnezeirii. Cert este că în ziua Botezului lui Hristos, arătarea Sfintei Treimi şi cuvintele Cinstitului Înaintemergător au constituit mărturia oficială că Fiul lui Dumnezeu este Cel ,,din Treime“, Care S-a întrupat pentru izbăvirea neamului omenesc de păcat, de Diavol şi de moarte“ (Arhim. Hierotheos Vlachos, Predici la Marile Sărbăto).  Sfînta Treime a fost prezentă la acest eveniment: Dumnezeu Tatăl prin glasul din ceruri, Dumnezeu Fiul prin Iisus Hristos care s-a botezat şi Sfântul Duh în chip de porumbel.   ,,În tradiţia patristică, Botezul lui Hristos în râul Iordan este corelat cu trecerea minunată a Mării Roşii de către israeliteni. Aşa cum odinioară, prin harul făcător de minuni al Cuvântului neîntrupat ce a lucrat asupra lui Moise, egiptenii au fost înecaţi iar evreii au fost eliberaţi, la fel şi acum, prin puterea Cuvîntului întrupat, omul stricat şi decăzut este plămădit, iar demonii sînt striviţi, adică îşi pierd puterea“ (ibidem, p. 87). Încă o dată se vede importanţa pe care Biserica i-o acordă Sfîntului Ioan Botezătorul. Chiar după Bobotează eveniment în cadrul căruia Sfîntul Ioan ocupă un rol important, avem Soborul Sfîntului Ioan Botezătorul care vine ca o încununare a misiunii ultimului profet al Vechiului Testament şi a celui care face legătura în mod direct cu Noul Testament. La data de 24 iunie îi prăznuim Naşterea, la 29 august ne amintim de curajosul său martiriu, Tăierea capului Sf. Ioan Botezătorul iar la începutul anului avem Boboteaza şi Soborul Sf. Ioan Botezătorul.   Soborul Sfîntului Ioan Botezătorul încheie ciclul sărbătorilor de iarnă care încep cu Sf. Ier. Nicolae.(Ștefan BOTORAN)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here