Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici se realizează în conformitate cu prevederile Codului Administrativ și ale Metodologiei prevăzute în Anexa 6 a acestuia, arată avocatnet.ro. Procesul de evaluare, care are loc în perioada 1 ianuarie – 31 martie, constă în stabilirea obiectivelor și a criteriilor de evaluare, comunicarea clară a așteptărilor, completarea raportului de evaluare, interviul și contrasemnarea, ulterior aprobarea documentului de către superiorul ierarhic, în general, urmată de posibilitatea de contestare a calificativului obținut de către funcționar. Acest proces are ca scop asigurarea calității serviciilor publice și îmbunătățirea eficienței administrației.

Evaluarea funcționarilor publici are loc anual, în perioada 1 ianuarie – 31 martie, pentru munca prestată în anul anterior, urmărind aprecierea obiectivă a rezultatelor profesionale ale angajatului public, prin compararea gradului și modului de îndeplinire a obiectivelor stabilite și a criteriilor de performanță, în timpul unui an calendaristic. Aceasta se poate face, prin excepție, și pentru șase luni, pentru cei care au îndeplinit doar acest interval de lucru. Procesul de evaluare se desfășoară în conformitate cu art. 492 dinOrdonanța de urgență nr. 57/2019 cu privire la Codul administrativ, și cu Metodologia pentru realizarea procesului de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale funcționarului public, Anexă la Codul administrativ, aplicabilă din anul 2020.

Criteriile de performanță pot fi, într-un cadru general: eficacitatea funcționarului public în rezolvarea problemelor de serviciu atribuite, inițiativă în soluționarea acestora, capacitatea de a-și asuma responsabilitatea pentru deciziile luate, respectarea și implementarea soluțiilor hotărâte de superiorul ierarhic, abilități de sinteză, analiză și dorința continuă de autoperfecționare profesională, etc.

Etapele evaluării performanțelor profesionale ale angajaților de la stat

1. Completarea raportului de evaluare

Evaluatorul va consemna în raport un punctaj pentru fiecare  componentă a evaluării obiectivelor profesionale individuale ale salariatului. Totodată, acesta poate prezenta, acolo unde este cazul, observații referitoare la comportamentul profesional al funcționarului public, realizări sau întârzieri în desfășurarea activității, tocmai pentru a explica punctajul oferit.

Punctajul final reprezintă media aritmetică a notelor date la fiecare criteriu de performanță. Acesta se punctează de la nota 1 la nota 5 și stă la baza calificativului obținut de angajat:

  • 1-2,50 – „Nesatisfăcător”;
  • 2,51 – 3,50 – „Satisfăcător”;
  • 3,51 – 4,50 – „Bine”;
  • 4,51 – 5 – „Foarte bine”.

Acest rezultat va ajuta la stabilirea necesităților de formare profesională și a obiectivelor pentru anul care urmează. De asemenea, calificativele obținute vor fi avute în vedere la:

  • promovarea într-o funcție publică superioară;
  • acordarea de prime;
  • diminuarea drepturilor salariale cu un procent de 10% pentru cei care sunt evaluați profesional drept „satisfăcător”;
  • eliberarea din funcția publică pentru cei care primesc punctajul aferent calificativului „nesatisfăcător”.

2. Interviul

În cadrul interviului, evaluatorul și angajatul poartă o discuție referitoare la rezultatele obținute de angajat într-un an de muncă. Este momentul în care angajatul ia la cunoștință calificativele obținute și semnează raportul de evaluare. Însă, atenție, acesta are dreptul să conteste decizia evaluatorului chiar în fața unei Instanțe de contecios-administrativ. Trebuie să știm, pe de altă parte, că până la pronunțarea unei decizii, evaluarea își va produce efectele juridice, chiar dacă funcționarul public refuză să semneze raportul de evaluare.

3. Contrasemnarea raportului de evaluare

Se realizează de către superiorul ierarhic al evaluatorului, în funcție de organigrama instituției publice.

4. Aprobarea raportului de evaluare de către conducerea instituției publice

Este ultima etapă a evaluării și reprezintă luarea la cunoștință și semnarea de către conducătorul unității publice.

Evaluarea performanței funcționarilor publici este semnificativă pentru asigurarea calității serviciilor publice și pentru îmbunătățirea eficienței administrației publice.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here