Podul de la Voila a ajuns ,,podul suspinelor“ pentru autorități. Este o investiție importantă atât pentru localnici, dar mai ales pentru NATO, fiind singura variant pentru a se ajunge la poligonul de la Cincu. Deși proiectul construirii unui pod nou peste Olt în locul celui existent a fost aprobat, finanțat prin PNDL și încredințat constructorului, lucrările nu au fost demarcate nici la această oră, după mai bine de un an de la predarea amplasamentului. Toate părțile invocă motive care să acopere lipsa lucrărilor, în timp de calea de acces este închisă, mașinile, indifferent de tonaj, fiind direcționate pe o rută ocolitoare greu de străbătut. Podul de la Voila este cuiul autorităților de peste 2 ani. Deși a fost închis circulației din ianuarie 2021,  lucrările mici măcar nu au început.  În schimb fiecare parte implicată vine cu explicații pentru a-și justifica indolența.  Multe luni, au fost discuţii cu reprezentanţii Hidroelectrica privind soluţia de demolare, iar acum investiţia s-a împotmolit din cauza disputei dintre proiectant şi constructor, în ceea ce priveşte fundaţiile. Acolo sunt două opinii privind realizarea lucrărilor, una a proiectantului, iar cealaltă a constructorului. Disputa se referă la soluția tehnică  privind fundaţiile podului. Proiectantul a propus consolidarea actualelor fundaţii, iar constructorul susține că este oportună demolarea fundaţilor vechi şi realizarea unora noi sau  ancorarea vechilor fundaţii printr-o soluţie inginerească nouă, dar care nu este agreată de proiectant.

  • A trebuit să îi punem la aceeaşi masă, pentru că este nevoie de un consens. De asemenea, am apelat la nişte specialişti care să certifice una dintre cele două soluţii prezentate”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Şerban Todorică, el menţionând şi faptul că până acum, constructorul nu a avut o comunicare foarte bună cu proiectantul.

Primarul de la Voila: ,,Trebuia construit podul lângă cel vechi, acum era funcțional“

Primarul comunei Voila, Gheorghe Osalciuc, este de părere că proiectul a fost greșit. ,,Am spus de la început că era cel mai bine să fie construit un pod nou, în apropierea celui existent, care  nu trebuie demolat.  Podul acesta încărcat de istorie trebuia să rămână turistic, pentru autoturisme. Au încurcat lucrurile. Până acum era déjà dat în funcțiune. Dar nu este investiția Comunei Voila“ a spus primarul de la Voila.

S-a cerut părerea unui expert independent

Constructorul și-a instalat șantierul la Voila, dar n-a lucrat nimic. Ministerul Apărării a cerut urgentarea construcției, spunând că blindatele grele ale NATO nu mai au cum să ajungă la poligonul de la Cincu.  La rândul său Consiliul Judeţean Braşov, beneficiarul investiției, a cerut constructorului același lucru.
Pentru a stabili soluţia optimă, Consiliul Judeţean Braşov a apelat la experţi independenţi.

  • „Zilele acestea am discutat cu specialiştii care au analizat cele două soluţii tehnice. Ei dau dreptate constructorului, fiind de acord cu noua soluţie tehnică propusă de acesta. Dar asta nu înseamnă că problema este rezolvată, pentru că proiectantul îşi susţine ideile. Mai exact, consideră că greutatea arcelor ar afecta structura de rezistenţă. Pe de altă parte, apar şi probleme de natură juridică, pentru că nu poţi modifica un proiect pentru care ai licitat. În aceste condiţii, dacă între proiectant şi constructor nu va exista un consens în ceea ce priveşte rezolvarea acestei dispute, noi ne vedem nevoiţi să reziliem contractul, cu toate consecinţele. Cel mai târziu la finalul acestei luni vom lua o decizie finală în ceea ce priveşte relaţia cu actualul constructor”, a declarat Todorică.

Tot din cauza disputei dintre cele două tabere nu a început nici demolarea podului.  Fundaţiile actuale sunt realizate la o adâncime de 7 metri.

Consiliul Judeţean nu va suporta costurile grinzilor


De la preluarea amplasamentului,   constructorul a adus pe şantier elementele metalice, numai că, așa cum susține preşedintele interimar al Consiliului Judeţean Braşov, acestea au fost realizate fără a fi dimensionate sau luate în calcul elementele de susţinere ale podului.

  • Acele elemente nu le-am plătit. Decontarea se face după montaj. Până acum am plătit parţial lucrările de deviere a reţelelor de utilităţi existente pe vechiul pod”, a mai spus Todorică.

De altfel, reprezentantul Consiliului Judeţean Braşov a ţinut să precizeze că în cazul acestei investiţii nu banii sunt problema.

  • „Banii pentru realizarea lucrărilor există, deci nu se pune problema alocărilor financiare. Pe de altă parte, constructorul a încercat să obţină o actualizare a valorii, însă el trebuie să se înscrie în prevederile legale. Nu poate să solicite o suplimentare cu 15% a valorii iniţiale”, mai spus Şerban Todorică.

Investiție de peste 15 milioane de lei

Amplasamentul pentru construcţia podului de peste râul Olt, pe DJ 105 la km 0+660, în localitatea Voila, a fost predat încă din  26 ianuarie 2021 către  Asocierea SC Con-A SRL – SC Con-A Operations SRL – SC Drum Inserv SRL, care şi-a adjudecat execuţia proiectului. Valoarea totală a contractului pentru execuţia proiectului „Pod peste râul Olt pe DJ 105 la km 0+660, în localitatea Voila” este de 15.656.698,36 lei, din care 14.422.685,20 lei sunt bani accesaţi prin PNDL, iar diferenţa de 1.234.013,16 lei este asigurată din bugetul judeţean. Durata de realizare a contractului este de 28 de luni. Cțnd a fost desemnat câștigător al licitației,  constructorul susținea că va finaliza lucrările mai repede, până la 31 decembrie 2021. Au mai trecut de atunci încă 18 luni și podul nici n-a fost demolat.  Contractul semnat cu asocierea de firme cuprinde:

  •    demolarea podului situat pe Drumul Judeţean 105
  •  construirea unui pod nou, cu o lungime de 93,95 metri şi o lăţime totală de 13,50 metri.
  •  Vor fi executate lucrări de refacere a albiei Oltului în amonte şi aval,
  •  vor fi construite rampe de acces,
  •  va fi amenajat drumul pe lungimile minime necesare,
  •  vor fi deviate rețelele de utilități din amplasament, urmând a fi refăcute utilitățile pe noua structură
  •  vor fi realizate lucrări pentru siguranţa circulației.

Traficul și localnicii, trimiși pe ocolitoare

Traficul a fost deviat pe ocolitoarea pe care a reparat-o Primăria Voila.

  • ,,Primăria Voila a executat lucrări de reparaţii pe ruta ocolitoare, DC 4 A, baraj Voila şi satul Cincşor, conform contractului încheiat cu SC Regalo Forest SRL, de  436.881,69 lei fără TVA, fondurile fiind asigurate de CJ Braşov.  O porţiune din ruta ocolitoare este betonată, însă au fost necesare şi lucrări de plombare. Constructorul a lărgit drumul pentru patru refugii, a decopertat şi tasat  asfalt frezat pe unele porţiuni, a decolmatat şanţurile pentru colectarea apei pluviale şi a tăiat vegetaţia unde a fost cazul” a spus Gheorghe Osalciuc, primarul comunei Voila.

Revolta sătenilor

Sătenii au blocat în mai multe rânduri ocolitoarea de la Cincșor pentru a proteja podul, singurul care asigură  accesul  spre DN1.  Mașinile de tonaj greu care ajung la poligonul NATO de la Cincu sunt cele care folosesc ocolitoarea deși este interzis. Localnicii s-au plans Instituției Avocatul Poporului, care a susținut că ,,în iulie 2023 podul va fi gata“.

  • S-a deblocat situaţia creată de avizele Hidroelectrica, astfel încât în luna octombrie 2022 se prevede obţinerea noilor avize pentru demolare prin implozie a vechiului pod şi totodată avizul pentru relocarea conductei de apă care alimentează Cincu prin subtraversarea Oltului. Dacă se vor obţine cele două avize menţionate, demolarea se va face în noiembrie 2022, va urma consolidarea fundaţiilor până în primăvara anului 2023, iar lucrarea va fi finalizată până în iulie 2023” era opinia Avocatului Poporului.

Numai că aceste termene n-au fost respectate, podul nou nu este construit, circulația este interzisă în continuare pe vechiul pod în bătaia de joc a localnicilor. (Lucia BAKI)

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here