FOTO: Europa Liberă

România a inaugurat în 2023 puțin peste un kilometru de autostradă pe lună: 13,5 în total. Promisiunile la început de an erau mărețe: cel puțin 100 km. Oficialii Companiei de Autostrăzi susțin că ținta va fi atinsă în decembrie, însă reprezentanții Asociației Pro Infrastructura sunt sceptici, arată Europa Liberă.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), instituția publică responsabilă cu construcția de drumuri rapide în România, promite că, într-o lună, va inaugura de șase ori mai mulți kilometri decât a făcut în primele 11 luni ale anului.

CNAIR a dat în folosință până în noiembrie 13,5 kilometri de autostradă, de aproape zece ori mai puțin decât promiteau, la începutul anului 2023, oficialii români din Transporturi.

Cei 13,5 km, pe care un șofer îi poate parcurge în șapte minute, au dus la atingerea unei borne simbolice pentru România: 1.000 de kilometri de drumuri rapide.

De la acel moment, din septembrie, nici un alt tronson nu a mai fost deschis.

Într-un răspuns pentru Europa Liberă, reprezentanții Companiei de Autostrăzi promit că, până la finele acestui an, alți 90 de kilometri de autostradă vor fi inaugurați.

Cei mai mulți kilometri, 33, ar urma să fie dați în folosință în preajma Capitalei, pe autostrada de centură A0.

Alți 32 de kilometri de drum rapid vor fi pe șoseaua expres dintre Craiova și Pitești. La aceștia se adaugă 15,6 km pe Autostrada Transilvania (Chețani-Câmpia Turzii) și 11 pe drumul expres Oradea-Arad.

„Primii inaugurați vor fi cei 10 km din secțiunea nord de pe A0 (n.r. în jurul Bucureștiului), înaint de 1 decembrie. Toți acești kilometri sunt siguri, până la final de an, vom face inaugurări probabil și pe 29 decembrie”, spune purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.

Asociația Pro Infrastructura: doar 48 de kilometri sunt siguri

Reprezentanții Asociației Pro Infrastructura, care urmăresc în permanență stadiul marilor proiecte rutiere din țară, nu sunt la fel de optimiști precum autoritățile.

Ionuț Ciurea, președintele asociației, crede că la finele anului 2023 bilanțul va fi cel mai probabil la jumătate.

Ciurea dă ca sigură inaugurarea a încă 35 de km până la finele anului. Ezită însă în privința altor 45 km – drumurile expres Craiova-Pitești și Oradea-Arad – unde crede că sunt „șanse de 50%” de a fi dați în folosință.

Asta în condițiile în care „la această oră ar fi trebuit să avem gata toți cei aproximativ 90 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres”, spune Ciurea.

Pe de altă parte, reprezentantul Pro Infrastructura nu crede că autoritățile vor reuși să-și respecte promisiunile privind partea de sud din Autostrada Bucureștiului, adică 23 de kilometri.

Promisiuni CNAIR: drumuri rapide în 2023

Inaugurați deja: 13,5 km, pe Autostrada Transilvania, între Suplacu de Barcău – Nușfalău

  • Autostrada de Centură a Bucureștiului A0

Secțiunea Sud: 6 km pe lotul 2, Vidra și conexiunea cu DN4

7 km pe Lotul 1

  • Drumul Expres Craiova – Pitești

Tronsonul 3 Valea Mare – Colonești 32 km

  • Drumul Expres Oradea – Arad

Lot 11 km (din total de 19 km, însă 8 km nu sunt cu profil de drum rapid)

TOTAL kilometri inaugurați: 104,6 km

Pe 21 septembrie, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța inaugurarea primei porțiuni de autostradă din acest an.

România depășea atunci borna de 1.000 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres.

Se întâmpla la 33 de ani de la Revoluție, în condițiile în care peste 100 de kilometri (mare parte din București-Pitești și o porțiune din autostrada Soarelui) au fost construiți înainte de ’89.

Cei 13,5 km inaugurați în septembrie sunt între Nușfalău/jud. Sălaj și Suplacu de Barcău/jud. Bihor, pe autostrada Transilvania. Au fost construiți de compania turcă Nurol.

Așa cum semnala la acel moment Europa Liberă, lotul nu se leagă de nicio altă porțiune de drum rapid. Porțiunile vecine de pe aceeași autostradă – începută acum 20 de ani – sunt încă în lucru.

Chiar și cei 13,5 km puteau fi inaugurați mai repede, spune Pro Infrastructura, dacă CNAIR ar fi rezolvat din timp soluțiile tehnice privind accesul către autostradă.

Citește întreaga analiză AICI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here