FOTO Economedia

Transportatorii și fermierii protestează, luni, pentru a șasea zi, și amenință că vor intra în Capitală, după ce negocierile derulate în weekend au eșuat. În cursul zilei, urmează să aibă loc noi discuții cu autoritățile. Pe scurt, transportatorii și fermierii reclamă un cumul de măsuri care îi afectează din acest an, precum majorarea accizei la carburanți, RCA mai scumpă, chiar dublă sau triplă după falimentele din asigurări din ultimii ani, eliminarea facilităților fiscale pentru angajații din agricultură, întârzierea subvențiilor și a rambursării de TVA, concurența cerealelor ieftine din Ucraina care informal rămân pe piața din România, deși oficial ar trebui doar să tranziteze țara, dar și timpii uriași de așteptare de la graniță din cauza camioanelor ucrainene, printre numeroase alte nemulțumiri. Pe larg, fermierii și transportatorii reclamă și incompetența statului român în a gestiona numeroasele disfuncționalități ale societății.

În weekend, Ministerul Transporturilor, Autoritatea de Supraveghere Financiară și Ministerul Finanțelor au venit cu o serie de promisiuni către protestatari. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu le-a promis transportatorilor care protestează culoare dedicate UE în vămi și în Portul Constanța și toleranță de 5% pentru depășirea tonajului, dar și că șoferii nu vor fi amendați dacă rovinieta expiră și ei stau în cozile de la frontiere. Ministrul Finanțelor Marcel Boloș a recunoscut că tranzitarea cu mărfuri din Ucraina creează probleme și a transmis că va veni cu un pachet de măsuri atât pe partea de simplificare a procedurilor la trecerea punctelor de frontieră, cât şi în ceea ce priveşte înăsprirea măsurilor pentru tranzitul mărfurilor. Iar Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a redactat o serie de propuneri pentru transportatori în privința RCA, între care posibilitatea de suspendare a contractului, de plată în rate, modificarea modului de calcul al tarifului pentru polițe pe perioade mai mici de 12 luni. Autoritățile au mai propus aplicarea Legii prevenției numai pentru faptele care nu sunt de evaziune fiscală sau scutire la impozitul pentru profitul reinvestit în ferme din domeniul agriculturii și pentru profitul reinvestit pentru firmele din domeniul transporturilor. Guvernul ar fi respins însă creșterea veniturilor prin facilități neimpozabile, considerând că acestea ar duce la creșterea evaziunii fiscale, sau noi categorii de facilități fiscale, deoarece situația fiscal-bugetară nu permite acest lucru, unele dintre măsuri încâlcând totodată angajamente ale României cu instituțiile europene, care ar duce la suspensarea fondurilor europene.

Cu toate acestea, protestatarii au respins propunerile și au transmis că negocierile au eșuat.

Luni, în a șasea zi, protestele transportatorilor și fermierilor se derulează în peste 20 de județe, cea mai mare concentrare de camioane și autoturisme fiind  în localitatea Afumaţi din judeţul Ilfov, unii dintre șoferi fiind dispuși să intre în Capitală.

Cu toate acestea, autoritățile încearcă să controleze protestatarii și să îi țină în afara Bucureștiului. Sindicatul Europol a reclamat public că „faţă de mii de poliţişti s-a pus presiune în aceste zile să facă orice pentru a bloca” autovehiculele scoase pe drumuri de către protestatari. Filtre de poliție au fost instalate pentru ca protestatarii să nu intre cu utilajele pe străzile din Târgu Mureş Poliția a deschis 24 de dosare penale privind instigarea publică cu ocazia protestului femierilor și transportatorilor. O intrare a camioanelor și tractoarelor în București ar paraliza traficul, iar presiunea publică ar fi mai puternică, din cauza locuitorilor nemulțumiți.

Premierul Marcel Ciolacu s-a întâlnit, luni, cu miniştrii de Interne, al Transporturilor, al Agriculturii şi reprezentanţi ai Finanțelor. El a transmis că negocierile vor continua, iar proiectele legislative pentru a rezolva solicitările protestatarilor vor fi prioritizate, astfel încât măsuri concrete să înceapă să fie adoptate în următoarele ședințe de Guvern.

Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, se întâlnește luni şi marţi cu reprezentanţii asociaţiilor de fermieri. Negocierile vor continua și cu celelalte ministere și autorități.

Săptămâna trecută, liderii AUR și SOS, George Simion și Diana Șoșoacă, au încercat să confiște protestele, însă transportatorii și fermierii s-au delimitat de aceștia. Fermierii au spus că nu au nicio apartenență politică și că sunt pașnici. Însă este important de menționat că unul dintre protestatari este Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români din Transporturi (FORT), care a declarat pentru HotNews că este simpatizat AUR și SOS România. Totuși, el a precizat că, în calitate de lider patronal, nu a amestecat protestul cu vreun interes politic.

Protestele transportatorilor și fermierilor par însă că au susținere puternică în societate, iar ele au și risc de contagiune către alte categorii socio-profesionale și în societate în general. Un protest pe termen lung al transportatorilor și fermierilor riscă să blocheze, dincolo de trafic, și aprovizionare și producție de alimente.

De ce protestează transportatorii și fermierii acum?

În ultimele două luni a existat un cumul de măsuri care au afectat companiile din transporturi și agricultură. Aflate la început de an, companiile care încearcă să își facă acum bugetele s-au trezit cu costuri mult mai mari.

Pe de o parte, atât transportatorii, cât și fermierii au fost afectați de majorarea accizei la carburanți. Guvernul a fost totuși obligat să majoreze acciza, deoarece altfel prețul carburanților ar fi fost sub minimul impus la nivel european.

Totodată, transportatorii reclamă creșterea puternică a tarifelor RCA, în ultimul an. Amintim că România a trecut în ultimii doi ani prin falimentele celor mai mari doi asigurători RCA, după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară a eșuat să ia măsuri la timp față de cele două companii care câștigau cote mari de piață prin practicarea unor tarife de dumping. Statul a încercat ulterior să țină sub control tarifele prin plafonare, însă media prețurilor tot este acum de două-trei ori mai mare decât înainte de aceste falimente.

Pe de altă parte, cheltuielile firmelor din agricultură s-au majorat, după ce Guvernul a decis ca de la 1 noiembrie să majoreze salariul minim în agricultură și industria alimentară și să restrângă unele facilități fiscale acordate angajaților, respectiv să elimine scutirea de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate și scutirea de la plata contribuției pentru asigurări sociale. Astfel, acum angajatorii din agricultură plătesc taxe mai mari, în timp ce angajații nu primesc mari beneficii suplimentare la salariul net.

În plus, fermierii sunt nemulțumiți de faptul că cerealele ucrainene continuă să rămână pe piața românească la preț mai mic, în loc să fie doar tranzitate. Astfel, fermierii români sunt obligați să vândă cereale la prețuri mai mici, deși este extra-sezon, iar prețurile sunt în mod uzual mai mari în această perioadă, deoarece costă stocarea lor în silozuri.

Totodată, de conflictul din Ucraina sunt afectați și transportatorii, care în ultimii doi ani s-au confruntat cu timpi de așteptare mult mai mari, de zeci de ore, la granițe, care nu fac față și afluxului de camioane cu mărfuri ucrainene. Transportatorii continuă să ceară culoare separate la granițe pentru șoferii din Uniunea Europeană.

Transportatorii au reclamat de asemenea, în oglindă cu acuzațiile fermierilor, faptul că unele camioane ucrainene „pierd pe drum” o parte din marfa transportată, între intrarea în țară și granița de ieșire.

Guvernul român probabil știe că această problemă există, însă cerealele mai ieftine ajută statul român să reducă inflația.

Fermierii mai reclamă și întârzierea subvențiilor. Agricultorii mai vor, de asemenea, și soluții de creditare mai avantajoase pentru fermieri şi să nu mai fie drastice controalele APIA.

Mai mult, unele companii de transport sunt microîntreprinderi, care de la 1 ianuarie trebuie să plătească impozit de 3% pe cifra de afaceri, după ce Guvernul a adus din acest an modificări la regimul și taxarea microîntreprinderilor.

Nu în cele din urmă, companiile plătitoare de TVA reclamă faptul că Fiscul întârzie cu rambursarea TVA-ului, după ce Guvernul a încercat anul trecut să mențină deficitul la un nivel cât mai jos.

Citește AICI revendicările transportatorilor

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here