•   Auditorii Curţii de Conturi au identificat abateri la Primăria Făgăraş în valoare de 31 milioane de lei

  •   Achiziţii Publice fără respectarea principiului transparenţei

  •   Plăţi efectuate de Primăria Făgăraş pentru lucrări neefectuate

 

Raportul întocmit de auditorii Curţii de Conturi (CC)  în urma controlului  efectuat la Primăria Făgăraş  în 2021 a împărţit CL Făgăraş în două tabere.  O parte  formată din majoritatea consilierilor locali care  a cerut explicaţii primarului despre abaterile şi ilegalităţile consemnate de auditorii CC şi altă tabără care-l susţine pe edil fără să analizeze situaţiile evidente din document.  În cadrul şedinţei ordinare desfăşurată marţi, 31 august a.c.,  consilierul local Lucian Cupu a prezentat  raportul Camerei de Conturi, spicuind câteva dintre ilegalităţiile cuprinse în document. Spiritele s-au încins în plen, când primarul, în încercarea sa de a minimaliza gravitatea situaţiei evidenţiate de auditorii  CC, vorbea de decizie omiţând cu bună ştiinţă  conţinutul raportului. ,,În dosarul de şedinţă nu am găsit raportul Curţii de Conturi ci doar o informare şi nu am înţeles de ce. Am cerut oficial raportul pentru că este public şi l-am adus în faţa colegilor. Citind  documentul am aflat de ce nu ni l-aţi pus la dispoziţie” s-a adresat  Lucian Cupu primarului.

Ce ilegalităţi au fost identificate de auditorii Curţii de Conturi  la Primăria Făgăraş

 

Conform raportului, auditorii au semnalat plăţi efectuate de primar fără bază legală, mai précis  s-au plătit lucrări fără să fie executate. Inspectorii au scos la iveală şi sume de bani, de loc de neglijat,  neîncasate de primărie de la firmele intrate în faliment, sume calculate după înregistrarea falimentului. Cu alte cuvinte, spun auditorii, primăria nu s-a înscris la masa credală pentru a recupera banii aferenţi taxelor şi impozitelor neachitate la termen. Lipsa transparenţei în achiziţii publice a fost o altă abatere sancţionată de Curtea de Conturi. Această meteahnă se practică în Primăria Făgăraş, aplicarea legislaţiei pentru actualul primar fiind ,,facultativă” şi nu o obligaţie, spun unii aleşi locali.

  •    Entitatea nu a procedat la notificarea lichidatorilor cu contravaloarea impozitului pe clădiri datorat şi neplătit de către 7 contribuabili persoane juridice, creanţe născute ulterior deschiderii procedurii insolvenţei/falimentului, de asemenea nu s-a înscris în termenul legal la masa credală cu contravaloarea redevenţei datorate şi neplătite de către SC Ecoterm SRL în baza contractului de concesiune nr. 24.049/28.10.2011. Valoarea abaterii constatate este de 12.274.209 lei din care 5.894.029 lei reprezintă creanţe curente la impozit pe clădiri în cazul celor 7 agenţi economici, iar 5.517.986  lei redevenţa neîncasată de la  Ecoterm, aferentă perioadei 2012-2019 precum şi redevenţa în valoare de 862.194 lei calculată pentru perioada octombrie 2019-februarie 2020 .
  •  Plata fără bază legală a unor cheltuieli de personal. Abaterea  constatată este în sumă de 7.569 lei, ca urmare a interpretării eronate a prevederilor legale în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar.
  •  Plăţi efectuate fără documente justificative către ADIF, asociaţia condusă de consiliera personală a primarului, în valoare de 47.947 lei, pentru ,,Servicii curăţenie şi întreţinere spaţii verzi în municipiul Făgăraş”.
  •  Evidenţierea eronată a contribuţiei la patrimoniul unui număr de 4  asociaţii sportive, valoarea abaterii fiind de 118.560 lei.
  •  Neevidenţierea în contabilitate a aportului în natură al UATM Făgăraş la capitalul social al SC Salco Serv SA, în valoare de 139.885 lei.
  • Neconcordanţe între cuantumul veniturilor din concesiuni şi închirieri al veniturilor din vânzarea locuinţelor construite din fondurile statului evidenţiate în contabilitate la data de 31.12.2020 comparativ cu valoarea acestor creanţe evidenţiată în evidenţa operatic SIMTAX, valoarea abaterii  este de 81.356 lei, respectiv 79.845 lei.
  •  Plăţi  efectuate  către SC Montrepcom SRL  pentru lucrări neefectuate pe strada D-na Stanca în valoare de 96.091,74 lei în baza unor situaţii financiare denaturate. Este vorba despre contractul  nr. 75026/5.12.2019 în valoare de 922.578 lei.
  •  A fost verificat modul de gestionare a resurselor publice pe perioada stării de urgenţă, valoarea abaterii constatate fiind de 13.766.878 lei prin neconstituirea fondului de rezervă bugetară la nivelul Municipiului Făgăraş. De asemenea, s-au constatat abateri în valoare de 954.351,66 lei,  primăria angajând  cheltuieli fără prevederi bugetare,  reprezentând facturi emise  de prestatorii de servicii, precum servicii de cazare neprestate.  Alte aspecte semnalate în raportul CC  s-au referit la neînregistrarea în evidenţa contabilă a unor facturi emise pe perioada stării de urgenţă în valoare de 1.163.126,52 lei.
  •   Valoarea totală a abaterilor constatate în urma misiunii de audit financiar este de 31.153.367 lei din care 2.603.080 lei reprezintă abateri cu influenţă directă asupra situţiilor financiare a căror valoare nu depăşeşte pragul de semnificaţie de 3.202.427 lei.  ,,Curtea de Conturi nu va depune plângere penală  întrucât abaterile n-au depăşit pragul de semnificaţie de 2 %, dar faptele există şi sunt penale. Aşteptăm ca  instituţiile statului să-şi facă treaba mai ales că va exista o plângere penală” a spus Lucian Cupu, consilierul local care a prezentat raportul CC în plen.

S-au cheltuit banii pentru  Ocolitoare

Creditele contractate de Municipiul Făgăraş au fost luate la puricat de auditorii Curţii de Conturi. În urma verificărilor   privitor la plăţile pe destinaţii realizate din credit bancar  în anul 2020  s-au constatat  ,,abateri de la legalitate, situaţiile financiare întocmite de entitate fiind denaturate”. Reamintim că Municipiul a semnat contractul de împrumut cu CEK Bank  la 29.08.2018 pentru finanţarea obiectivelor de investiţii publice de interes local (Ocolitoarea) în valoare de 25.000.000 lei. Desinaţia creditului a fost modificată prin acte adiţionale, suma de 10.952.200 lei fiind redirecţionată pentru lucrările de la Cetatea Făgăraş, iar suma de 1.555.604,79 lei  pentru reabilitarea străzii D-na Stanca. Al doilea credit contractat în 30 august 2018 de la BCR SA în valoare de 3.439.999,92 lei s-a folosit pentru refinanţarea soldului de la creditul contractat în martie 2010 pentru stadion.

 Licitaţii anulate până câştigă cine trebuie

 

,, Încălcarea principiului transpatenţei în domeniul achiziţiilor publice prin nerespectarea obligaţiei de publicare a anunţului de atribuire a Acordului contractul nr. 32.813 din 12.05.2020 încheiat cu Asocierea SC Europan Prod SA- SC Route Concept SRL- SC Kranz Eurocenter SRL- SC Top Europroiect SRL având ca obiect ,,Proiectare, asistenţă tehnică din partea proiectantului şi execuţie  lucrări pentru obiectivul ,,Închidere rampă de deşeuri în Municipiul Făgăraş” scriu auditorii Curţii de Conturi în raport.  Aşa cum arată documentul, ,,nerespectarea prevederilor legale a determinat majorarea nejustificată a cheltuielilor cu bunuri şi servicii, iar situaţiile financiare întocmite de primărie la data de 31.12.2020 nu reprezintă fidel poziţia financiară a primăriei”.   Contractul nr. 32813 din 12.05.2020 încheiat cu Asocierea SC Europan Prod SA- SC Route Concept SRL- SC Kranz Eurocenter SRL- SC Top Europroiect SRL pentru rampa deşeuri de pe dealul Galaţiului a fost încredinţat prin procedură simplificată fără să se ţină cont de alţi ofertanţi.  Mai pe româneşte, după voia primarului, dar cu încălcarea legii. Contractul este în valoare de  8.169.128,05 lei cu TVA inclus şi a avut  termen de finalizare august 2021.  Reamintim că închiderea depozitelor de deşeuri neconforme din judeul Braşov era impusă încă din 2010, de când s-a interzis şi depozitarea deşeurilor.  Primăria Codlea a încredinţat lucrările de proiectare şi execuţie firmei Athos Com SRL din Sălaj care, la nivelul lunii octombrie 2020,  executase peste 40% din lucrările de închidere a depozitului. Aceeaşi firmă Athos Com SRL a fost desemnată să se ocupe de lucrările de închidere a depozitelor neconforme şi la Zărneşti, Râşnov şi Victoria. La Zărneşti, Athos Com SRL a fost desemnată în martie 2020 şi lucrează cu SC ISPE SA pentru proiectare. La Victoria, a fost semnat contractul de execuţie şi proiectare  cu SC Athos Com SRL  şi ISPE SA în octombrie 2020, iar indicatorii tehnico economici au fost aprobaţi de CL Victoria doar în aprilie 2021, valoarea toală a investiţiei fiind de 4.185.492,80 lei. La Râşnov  tot Athos Com a fost desemnată.    La Făgăraş însă s-a tărăgănat  desemnarea firmei care să execute proiectarea şi executarea lucrărilor. Deşi s-au înscris mai multe firme la licitaţie, acestea  au fost anulate ca abia în mai 2020 să fie desemnate firmele câştigătoare. A fost semnat contractul nr. 328113 la data de 12 mai 2020 cu Asocierea de firme: SC Europan Prod SA, Route Concept SRL şi Kranz Euroceter SRL pentru ,,proiectare, asistenţă tehnică şi execuţie lucrări” la valoarea de  8.169.128,05 lei, finanţarea fiind asigurată de la bugetul local sau, se vrea, Fondul de Mediu. După semnarea acestui contract, pentru acelaşi obiectiv, ,,închiderea depozitului  deşeuri din municipiu”, s-a semnat contractul nr. 41162  la 10 august 2020 pentru ,,servicii de asistenţă dirigentară” cu SC Romart Consulting 2008 SRL la valoarea de 29.151,61 lei, contract acoperit din bugetul local. Aceeaşi Asociere de firme, SC Europan Prod SA- SC Route Concept SRL- SC Kranz Eurocenter SRL- SC Top Europroiect SRL,  mai are un Contract cu Primăria Făgăraş, Contract nr. 55184 din 09.12.2020 în valoare de  8.884.966,44 lei, tot achiziţie directă,  pentru ,,Proiectare (faza PAC + POE + PTE), asistenta tehnica din partea proiectantului si executie lucrari pentru obiectivul de investitii „Modernizarea Scolii Gimnaziale nr.7 si a Rețelei de strazi urbane, în vederea cresterii calitații vieții în municipiul Fagaras – Componenta B – Reabilitare rețea de străzi urbane în municipiul Făgăraș”. (Lucia BAKI)

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here