•  CNSC a ,,săpunit“ din nou  Primăria Făgăraș, obligând-o astfel să economisească peste 14 milioane de lei la investiția ,,Ocolitoarea municipiului“

De 3 ani primarul Făgărașului anunță că valoarea investiției ,,Ocolitoarea municipiului“ este de 61 milioane de lei, sumă calculată, în 2020, de firma aleasă de edil, Road Construct SRL. S-au organizat licitații pentru desemnarea constructorului, dar toate au fost cu cântec, sancționate de autoritățile statului în domeniu. Din 2017 până în prezent a fost un adevărat ping pong cu aceste licitații, CNSC și ANAP găsind  vinovații în comisiile instituite de primarul Făgărașului. La ultima licitație organizată, cea inițiată în iulie 2021, Primăria Făgăraș a folosit aceleași practici, caz în care CNSC a  ,,săpunit“ din nou autoritatea contractantă. Motivele invocate de CNSC aduc o pată neagră asupra conducerii municipiului.  ,,Aplicarea unei practici de tip cartel de împărțire a pieței care a vizat trucarea licitațiilor la care a participat“ cu referire la SC Diferit SRL. Chiar și așa, Primăria Făgăraș desemnează firma Diferit câștigătoare a licitației, acceptând astfel respectivele ,,practici de tip cartel“.  Primăria Făgăraș a ignorant oferta firmei Strabag care era de 47 milioane de lei, mai mică decât a firmei Diferit cu peste 14 milioane de lei. CNSC a obligat Primăria Făgăraș să desemneze firma Strabag pentru construcția Ocolitoarei, și nu firma Diferit. Abia când a epuizat toate metodele de a susține firma Diferit pentru această investiție, primarul de la Făgăraș  a anunțat că încheie contractul cu Strabag.

Un lanț de promisiuni

Șapte ani în fotoliul de primar și cam tot atâtea promisiuni pentru realizarea șoselei de centură a Făgărașului.

  •   ,,În trei luni vom circula pe Ocolitoare“ (2016- campanile electorală)
  •   ,,În 2 ani vom circula pe Ocolitoare“ (2017, când a fost contractat un credit de 5 milioane de euro pentru Ocolitoare, dar banii au fost cheltuiți pentru alte obiective, care  erau  déjà bugetate)
  •   ,,Vom avea Ocolitoare“ ( 2019, 2020, când s-a preluat Ocolitoarea în patrimoniul Municipiului)
  •  ,,Visul făgărăşenilor se va împlini“ (2021, într-o ședinţă a CL Făgăraş când s-au aprobat din nou în CL Făgăraș indicatorii tehnici și economici)
  •   ,,Avem bani, 16 milioane de lei, pentru Ocolitoare“ (7 decembrie 2022)
  •  ,,În primăvară începem lucrările la Ocolitoare“ (ianuarie 2023)
  •   ,,Am semnat contractul de lucrări pentru Ocolitoare și demarăm lucrările“(iunie 2023)

Și cum minciuna are picioare scurte,  s-a dovedit  că Ocolitoarea Făgărașului a rămas în continuare doar un drum al oilor

,,Trucarea licitației“

Licitația pentru Ocolitoare a fost anunțată la 17 iulie 2021, iar după 2 ani, respectiv la 24 februarie 2023, Primăria Făgăraș a anunțat  rezultatul procedurii, câștigătoare fiind desemnată SC Diferit AG SRL. Compania Stragab a contestat rezultatul cerând anularea rezultatului și obligarea Primăriei Făgăraș să reevalueze oferta depusă de Diferit AG SRL, aceasta fiind ,,inacceptabilă“. Prin contestație, Strabag susține că ,,oferta depusă de Diferit nu îndeplinește criteriul de calificare privind capacitatea tehnică, nu are experiența similară în execuția lucrărilor de tipul specificat în documentația de atribuire. ,,Diferit SRL, pe capacitatea căruia se bazează ofertantul Diferit AG SRL, se încadrează în două cazuri de excludere: furnizarea de informații false în DUAE și abaterea profesională gravă constând în încălcări ale regulilor de concurență de tip cartel, care vizează trucarea licitaților“ arată Strabag în contestație.

CNSC acuză Diferit SRL   de practice de tip cartel 

CNSC a mai sancționat firma Diferit SRL în 2019, alături de alte 3 societăți pentru încălcări grave ale regulilor de concurență, respectiv ,,aplicarea unei practici de tip cartel de împărțire a pieței care a vizat trucarea licitațiilor la care a participat“. Deși figura firma Diferit pe lista operatorilor investigați de CNSC privind trucarea de licitații, Primăria Făgăraș nu a realizat nicio verificare și nici nu a cerut ofertantului dovezi privind credibilitatea sa. În cazul Diferit, CNSC a emis Decizia nr. 48/19.07.2019 privind investigația realizată, decizie rămasă definitivă. În loc să țină cont de aceste aspect, Primăria Făgăraș a cerut însă înlocuirea firmei Diferit ca terț susținător cu Gorenjska Gradbena Druzba. ,,Prin adresa nr. 9187/14.03.2023, transmisă prin e-mail la CNSC, Primăria Făgăraș a solicitat respingerea contestației ca neîntemeiată“ se arată în contestația  Strabag.

O condiție impusă de primărie se referea la experiență similară în execuție lucrări, în ultimii 5 ani, în valoare cumulată de minim 43 milioane de lei, la nivelul a maxim 5 contracte. Așa cum arăta Strabag, firma Diferit a prezentat 4 contracte, un contract execuție un pod peste Someș în Cluj, un pasaj denivenalt în Cluj, două spații pietonale   din Cluj, care ,,nu cuprind lucrări de realizare drumuri minim  clasa tehnică III, ele fiind pentru executarea de străzi minim categoria III“ justifică Strabag.  Desemnarea ca și câștigătoare a ofertei Diferit AG, încalcă, spune CNSC,  chiar legislația invocată de Primăria  Făgăraș, respectiv  OMT nr. 1295/2017. ,,Din contractul nr. 186750/15/05.2015 toată  documentația tehnică privește realizarea unor străzi, neexistând nicio dovadă pentru ca aceste lucrări să fie considerate drumuri clasa tehnică III. Consiliul consideră a fi eronată și interpretarea comisiei de evaluare din procesul verbal nr. 4951/9.02.2023, referitoare la contractul 186750/15.05.2015, respectând OMT 49/1998, nu în baza OMT 1295/2017. De altfel, în extrasul din memoriul  tehnic prezentat de Diferit SRL, nu există nicio menționare a OMT nr. 1295/2017. Diferit și Primăria Făgăraș au adus interpretări proprii similare lucrărilor din acel contract și documentelor suport, considerând că orice stradă cu 4 benzi trebuie considerată a fi drum conform clasificării din OMT 1296/2017“ explică CNSC. Pe aceleași considerente, la care se adaugă și criteriul valorii de minim 43 milioane de lei fără TVA, au fost respinse toate contractele prezentate de Diferit în ofertă. ,,Terțul susținător, Diferit SRL, nu demonstrează că deține capacitatea tehnică și/sau profesionașă pentru contractele de lucrări, la nivelul solicitat prin anunțul de participare. Membrii comisiei de evaluare au ignorant regulile din anunțul de participare formulate în acest sens, dar și prevederile art. 127 și art 132 din HG nr. 395/2016, care obligă  la verificarea modalității de îndeplinire a criteriilor de calificare“ explică CNSC în decizie.

Concluzia CNSC

CNSC susține că oferta Diferit AG ,,este, în mod vădit, inacceptabilă, și admite contestația depusă de Strabag SRL și anulează Raportul procedurii nr. 8069/24.02.2023, precum și actele subsecvente lui, în partea ce privește evaluarea ofertei Diferit AG SRL. Obligă Primăria Făgăraș ca, în termen de 10 zile de la primirea deciziei, să reevalueze oferta conform motivării. Respinge ca nefondată cererea de intervenție formulată de Diferit AG SRL“ a decis CNSC.

Curtea de Apel Brașov dă dreptateb  CNSC

Diferit AG a contestat în instanță decizia CNSC. Decizia 718/C5/590 din 30.03.2023 a CNSC a făcut obiectul dosarului nr. 203/64/2023 înregistrat la Curtea de Apel Brașov, instanța respingând plângerea Diferit AG SRL prin Decizia nr. 289/5.05.2023, considerând-o nefondată.

Diferit nu se lasă

Diferit AG SRL a depus apoi o contestație înregistrată la CNSC sub nr. 21709/24.04.2023 prin care susține excepția tardivității contestației Strabag.   CNSC acuză Diferit AG SRL că nu a întreprins niciun demers în legătură cu modul de evaluare după data publicării raportului procedurii nr. 7069/24.02.2023, de a solicita eventual studiul dosarului de achiziție sau de a contesta modul în care a fost evaluată oferta sa. Prin urmare, CNSC emite Decizia nr. 1248/C5 din 6 iunie 2023 pentru soluționarea contestației nr. 20339/18.04.2023 prin care ,,respinge   excepțiile invocate de Primăria Făgăraș. De asemenea respinge ca nefondată contestația formulată de Diferit AG SRL, în contradictoriu cu Primăria Făgăraș. Admite cererea de intervenție înaintată de Strabag SRL“. Primăria Făgăraș este astfel obligată să semneze contractul cu SC Strabag SRL, oferta fiind de 47 milioane de lei și nu de 61 milioane de lei cât a avut Diferit AG SRL, firma preferată de Primăria Făgăraș.

Licitația din 2020 anulată de CNSC

Primăria Făgăraș a mai primit ,,o săpuneală” zdravănă în anii trecuți tot pentru Ocolitoare din partea autorităţilor de supraveghere a achiziţiilor publice şi a licitaţiilor. Când s-a scos din nou la licitaţie Ocolitoarea, în 2020, ofertanţii au constatat că greşelile n-au fost remediate nici din studiul de fezabilitate, nici din caietul de sarcini, iar avizele prezentate erau vechi, din 2017. Le-a dat dreptate şi Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), unde au ajuns plângerile a 3 firme de construcţii, instituţie care a anulat licitaţia şi a impus refacerea tuturor documentaţiilor tehnice legate de investiţia Ocolitoarea Făgăraşului.  Cu toate acestea, Primăria Făgăraş a încredinţat tot firmei Road Construct SRL actualizarea studiului de fezabilitate pentru Ocolitoare printr-un nou contract, semnat  la 23 aprilie 2021,   în valoare de 159.460 lei. Concret, ce a greşit Road Construct trebuia să repare tot Road Construct, dar pe banii făgărăşenilor. Prin  Decizia nr. 557/C3/2/200,201, 202 din data de 18 martie 2021,  CNSC   obliga primăria să refacă întreaga documentaţie tehnico-economică  şi să reia  procedura  de aprobare a noilor indicatori  şi să anuleze licitaţia deschisă. A fost reluată în iulie 2021.Ultima valoare a investiției, conform documentației prezentate Legislativului de către primar, a fost de 61.037.485,94 lei însemnând 12.334.293,73 euro, cea din 2020.  Durata execuției prevăzută în HCL era de 24 luni din care 2 luni proiectarea. Certificatul de urbanism nr. 63 pentru această investiție a fost emis de Primăria Făgăraș de peste  3  ani, încă de la data de 16 aprilie 2020.   Proiectul Ocolitoarei prevede:

  •  lucrări la drum, lungime 5.922 m, lățime 8,5m
  • amenajări pentru scurgerea apelor
  • lucrări de artă, însemnând  2 poduri
  • lucrări hidrotehnice  la pod peste pârâul Berivoi
  • montarea a 2  stații de biciclete-20 porți. Deși ANAP și CNSC au sancționat Primăria Făgăraș pentru stațiile de biciclete, aceasta le-a păstrat   în proiectul scos la licitație. (Lucia BAKI)

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here