Era și timpul ca mitul Ocolitoarei de la Făgăraș să fie aruncat pe apa Oltului. Șoseaua de centură n-a fost decât o modalitate de amăgire a electoratului,  îmbrăcată frumos și scoasă la mezat din 4 în 4 ani. Ne amintim cu toții când primarul și aghiotanții lui s-au pozat pe Ocolitoare, anunțând că a fost preluată de Municipalitate. Și că va fi construită. Din nou. Precum în 2016 când același primar spunea, în fața făgărășenilor adunați la casa de cultură, că în 3 luni se va putea circula pe centură. N-a specificat însă cine, oile sau mașinile de tonaj greu.  Preluarea arterei de Municipalitate a fost pasul care pregătea contractarea creditului pentru realizarea ei. Împrumutul a fost luat, făgărășenii îl plătesc, dar banii s-au dus pe investiții care deja erau bugetate și nu pentru construirea Ocolitoarei. Au urmat tot soiul de anunțuri despre documentații, studii nenumărate plătite din banii publici, indicatori tehnici actualizați și reactualizați, HCL-uri, licitații anulate una câte una pentru că documentațiile erau întocmite greșit. Ocolitoarea însă tot o fata morgana a rămas. Ultima valoare a investiției, conform documentației prezentate Legislativului de către primar, este de 61.037.485,94 lei însemnând 12.334.293,73 euro,  din care  16.000.000 lei repartizate prin  programul național Anghel Saligny, iar restul sumei, de 45.037.485,94 lei,  nu are sursă de finanțare decât  bugetul local.  A anunțat recent primarul PSD că lucrările vor începe în luna septembrie 2023, dar până în prezent nu s-a clintit nicio bucată de pământ de pe Ocolitoare deși ne aflăm în ultima decadă a lunii.

Dunca  manipulează

Dar i-a sărit în ajutor primarului PSD de la Făgăraș susținătorul de la Brașov, cel care l-a înscăunat în fruntea organizației locale, după ce au bătut palma amândoi.   În urmă cu câteva zile, Marius Dunca, președintele PSD Brașov, deputat, anunța victorios pe contul lui de facebook ,,Vești extrem de bune pentru locuitorii Făgărașului“. ,,Vestea“ psd-istului se referea la Ocolitoarea Făgărașului, care, în opinia lui, se va realiza odată cu lotul 4 al autostrăzii Sibiu-Făgăraș. Un anunț pe cât de manipulator pe atât de mincinos. Dar cine se aseamănă se adună, spune o zicală românească. Lotul 4 al autostrăzii Sibiu-Făgăraș nu cuprinde Ocolitoarea Făgărașului, aceea despre care  actualul primar PSD a spus că  ,,o face“ de vreo 7 ani. Dunca și primarul  Făgărașului, cot la cot, calcă cu bocancii lor de fitze peste orice pentru a convinge încă odată făgărășenii să le dea votul.  Ce anunța Dunca, zâmbind în spatele tastaturii: ,, Astăzi a fost semnat contractul pentru construirea lotului 4 (Sâmbăta de Sus- Făgăraș) de pe autostrada A13 ( Sibiu – Brașov – Bacău) lot ce cuprinde și ocolitoarea municipiului Făgăraș. Durata contractului este de 48 de luni ( 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție). Valoarea estimată a contractului este de 1,16 miliarde de lei fără TVA“ anunța Dunca în ziua de 20 septembrie a.c. Și în același ton, primarul PSD al Făgărașului anunța că încep lucrările în luna septembrie a.c.

Ministrul Transporturilor le strică planul

Totul a pornit de la o postare a ministrului PSD, Sorin  Grindeanu, care se referea exclusiv  la Autostrada Sibiu-Făgăraș, care pare se realizează mult mai repede decât vestita Ocolitoare a Făgărașului. ,,Încă un pas pentru construcția autostrăzii Sibiu- Făgăraș, parte a A13! CNAIR a desemnat astăzi câștigătorul pentru proiectarea și execuția tronsonului 1, Boița- Avrig- Mârșa (DJ105G) în lungime de 14,25 km. Constructorul turc are la dispoziție 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuția lucrărilor. Valoarea contractului finanțat din Programul Transport este de 1,89 miliarde lei fără TVA. În cadrul acestui contract, Antreprenorul va trebui să construiască 6 viaducte și 17 poduri- printre care un viaduct în lungime de 911 m, de o complexitate tehnică ridicată. Mai exact: Viaductul Nod Boița pe breteaua 3 peste DN 7, breteaua 1 și breteaua provizorie de descarcăre în DN7“ scria în postare Grindeanu. Tronsonul 4,  Sâmbăta de Sus (DJ 105B) – Municipiul Făgăraș are 16,26 km și va vaea o porțiune de drum de legătură cu DN1 de 5,6 km, dar în partea sudică a Făgărașului. Ocolitoarea este amplasată în nordul municipiului.

Interpelarea seenatorului Marius Toanchină

Faptul că Lotul 4 al autostrăzii Făgăraș-Sibiu nu are legătură cu Ocolitoarea Făgărașului a spus-o tot Grindeanu, ministrul Transporturilor, în răspunsul dat la interpelarea  senatorului de Țara Făgărașului, av. Marius Toanchină.  Senatorul Marius Toanchină a solicitat Guvernului, în octombrie 2022, printr-o interpelare, ,,situația șoselei ocolitoare a municipiului Făgăraș“. Asta în condițiile în care Primăria Făgăraș n-a făcut publice informațiile reale despre Ocolitoare, ci doar pe acelea care aduceau un plus de imagine edilului.  Ca de pildă primarul a  invocat fondurile europene pentru investiție, dar acestea n-au fost accesate precum a făcut, de exemplu, Beiușul. Menționăm că Beiuș este un municipiu cu 10.667 locuitori (recensământul din 2011) din județul Bihor și va avea șosea de centură, vreo 7,33 km, investiția, care se va finaliza în 18 de luni, este finanțată din fonduri europene  prin Programul Operațional de Infrastructură Mare 2014 – 2020, prin parteneriatul cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, CJ Bihor și Primăria Beiuș. Făgărașul însă a scos Ocolitoarea de la CNAIR și astfel a rămas fără finanțare. Senatorul Marius Toanchină a  primit răspuns la interpelare în ianuarie 2023, printr-o adresă semnată de ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, în care se explică faptul că  Ocolitoarea Făgărașului nu este cuprinsă în Planul investițional pentru perioada 2021-2030. Ceea ce înseamnă că nu vor fi alocate fonduri de la bugetul național  pentru realizarea acestui drum. Deci, fonduri europene, nu, fonduri de la bugetul național, nu.

Care este poziția Ministerului Transportului și CNAIR?

  •   ,,Pentru obiectivul ,,Varianta de ocolire Făgăraș“ a fost elaborat un studiu de fezabilitate la nivelul anului 2011, avizat la nivelul CTE-CNAIR SA. De asemenea, CNAIR a dezvoltat studiul de fezabilitate  pentru Autostrada Sibiu-Făgăraș, indicatorii tehnico-economici ai investiției fiind aprobați prin HG nr. 534/21.04.2022. Licitația pentru etapa de proiectare și execuție a obiectivului a fosr lansată în data de 3.08.2022, fiind în prezent în derulare. În urma analizei realizate la nivelul CNAIR asupra celor două proiecte, s-a constatat că există zone de suprapunere între acestea. De asemenea, în cadrul proiectului autostrăzii Sibiu-Făgăraș este prevăzut un drum de legătură cu DN1 (cu profil de drum expres) ce trece prin proximitatea localității Râușor, respectiv a Municipiului Făgăraș, asigurând conectarea municipiului la infrastructura nouă. Drumul are o lungime de 5,650 km.  Ținând cont de precizările de mai sus, precum și de faptul că Planul investițional pentru perioada 2021-2030 nu include realizarea unei variante de ocolire distincte pentru Municipiul Făgăraș, apreciem că realizarea proiectului autostrăzii Sibiu-Făgăraș va atrage traficul grei din zonă, preluând funcțiunile de variantă de ocolire pentru Municipiul Făgăraș“. Analizând conținutul adresei aflăm că  există ,,zone de suprapunere“ între ocolitoarea Făgărașului, cea de la sud,  și autostrada Sibiu-Făgăraș, ceea ce s-ar traduce că lucrările la vestita Ocolitoare, cea din nordul urbei,  vor putea fi demarate abia  după ce autostrada va fi finalizată. Adică peste alți ani. Când nu va mai fi nevoie.

Atac la senator

Când senatorul Marius Toanchină a adus în fața opiniei publice poziția Ministerului față de Ocolitoarea Făgărașului, primarul PSD al municipiului a trecut la atacuri la adresa senatorului. Era modul obișnuit al acestui primar de a-și ascunde minciunile prezentate făgărășenilor drept realizări, proiecte, lucrări, etc.

  • ,,Toanchină orchestrează mascarada cu Ocolioarea“ sau ,,Toanchină acționează să nu se rezolve Ocolitoarea, nu că nu ar vrea Ocolitoare ca și cetățean“ sau ,,Nu mai citiți de pe foi ce vă scrie Toanchină“ sau ,,A făcut blat cu PNL, cu  Cupu, cu Polmolea, să nu funcționeze nimic în Făgăraș“. Sunt declarațiile primarului PSD făcute în ședintele  CL Făgăraș, un fel de obsesie față de senatorul de Țara Făgărașului, av. Marius Toanchină.  Oricum documentul prezentat de senatorul Toanchină  arată modul defectuos în care primarul Făgărașului a gestionat investiția ,,Șoseaua de centură“, această investiție importantă pentru făgărășeni.

 CNSC a ,,săpunit“ din nou  Primăria Făgăraș, obligând-o să economisească peste 14 milioane de lei la   ,,Ocolitoarea“

De 3 ani primarul Făgărașului anunță că valoarea investiției ,,Ocolitoarea municipiului“ este de 61 milioane de lei, sumă calculată, în 2020, de firma aleasă de edil, Road Construct SRL. S-au organizat licitații pentru desemnarea constructorului, dar toate au fost cu cântec, sancționate de autoritățile statului în domeniu. Din 2017 până în prezent a fost un adevărat ping pong cu aceste licitații, CNSC și ANAP găsind  vinovații în comisiile instituite de primarul Făgărașului. La ultima licitație, Primăria Făgăraș a folosit aceleași practici, caz în care CNSC a  ,,săpunit“ din nou autoritatea contractantă.  ,,Aplicarea unei practici de tip cartel de împărțire a pieței care a vizat trucarea licitațiilor la care a participat“ a constatat CNSC, referindu-se  la SC Diferit SRL, firma care a fost deesemnată câștigătoare a licitației de către  Primăria Făgăraș. Încă Primăria Făgăraș a ignorant oferta firmei Strabag care era de 47 milioane de lei, mai mică decât a firmei Diferit cu peste 14 milioane de lei. CNSC a obligat Primăria Făgăraș să desemneze firma Strabag pentru construcția Ocolitoarei, și nu firma Diferit.

Un lanț de promisiuni

Șapte ani în fotoliul de primar și cam tot atâtea promisiuni pentru realizarea șoselei de centură a Făgărașului.

  •   ,,În trei luni vom circula pe Ocolitoare“ (2016- campanile electorală)
  •   ,,În 2 ani vom circula pe Ocolitoare“ (2017, când a fost contractat un credit de 5 milioane de euro pentru Ocolitoare, dar banii au fost cheltuiți pentru alte obiective, care  erau  déjà bugetate)
  •   ,,Vom avea Ocolitoare“ ( 2019, 2020, când s-a preluat Ocolitoarea în patrimoniul Municipiului)
  •  ,,Visul făgărăşenilor se va împlini“ (2021, într-o ședinţă a CL Făgăraş când s-au aprobat din nou în CL Făgăraș indicatorii tehnici și economici)
  •   ,,Avem bani, 16 milioane de lei, pentru Ocolitoare“ (7 decembrie 2022)
  •  ,,În primăvară începem lucrările la Ocolitoare“ (ianuarie 2023)
  •   ,,Am semnat contractul de lucrări pentru Ocolitoare și demarăm lucrările“(iunie 2023)

Și cum minciuna are picioare scurte,  s-a dovedit  că Ocolitoarea Făgărașului a rămas în continuare doar un drum al oilor.

,,Trucarea licitației“

Licitația pentru Ocolitoare a fost anunțată la 17 iulie 2021, iar după 2 ani, respectiv la 24 februarie 2023, Primăria Făgăraș a anunțat  rezultatul procedurii, câștigătoare fiind desemnată SC Diferit AG SRL. Compania Stragab a contestat rezultatul cerând anularea rezultatului și obligarea Primăriei Făgăraș să reevalueze oferta depusă de Diferit AG SRL, aceasta fiind ,,inacceptabilă“.  CNSC a mai sancționat firma Diferit SRL în 2019, alături de alte 3 societăți pentru încălcări grave ale regulilor de concurență, respectiv ,,aplicarea unei practici de tip cartel de împărțire a pieței care a vizat trucarea licitațiilor la care a participat“. ,,Deși figura firma Diferit pe lista operatorilor investigați de CNSC privind trucarea de licitații, Primăria Făgăraș nu a realizat nicio verificare și nici nu a cerut ofertantului dovezi privind credibilitatea sa“ a susținut Strabag în contestație.  CNSC susține că oferta Diferit AG ,,este, în mod vădit, inacceptabilă, și admite contestația depusă de Strabag SRL și anulează Raportul procedurii nr. 8069/24.02.2023, precum și actele subsecvente lui, în partea ce privește evaluarea ofertei Diferit AG SRL. Obligă Primăria Făgăraș ca, în termen de 10 zile de la primirea deciziei, să reevalueze oferta conform motivării. Respinge ca nefondată cererea de intervenție formulată de Diferit AG SRL“ a decis CNSC. Și Curtea de Apel Brașov a   respins plângerea Diferit AG SRL prin Decizia nr. 289/5.05.2023, considerând-o nefondată.  Astfel, Primăria Făgăraș este  obligată să semneze contractul cu SC Strabag SRL, oferta fiind de 47 milioane de lei și nu de 61 milioane de lei cât a avut Diferit AG SRL, firma preferată de Primăria Făgăraș. (Lucia BAKI)

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here